Reviews ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA

1 Φεβρουαρίου 2012 |

0

ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA

Σκηνοθεσία: Νουρί Μπιλγκέ Τσεϋλάν

Παίζουν: Γιλμάζ Ερντογάν, Τανέρ Μπιρσέλ, Μοχάμεντ Ουζουνέρ.

Διάρκεια: 150’

Μεταφρασμένος τίτλος: «Κάποτε στην Ανατολία»

Βλέποντας τον τίτλο της ταινίας, αναρωτήθηκα ποιες άλλες κινηματογραφικές δημιουργίες φέρουν στον τίτλο τους τη φράση «Once upon a time in…» Οι πρώτες απαντήσεις που μου ήρθαν κατά νου είναι οι προφανείς. Τα δύο αριστουργήματα του Σέρτζιο Λεόνε, «Once Upon a Time in the West» και «Once Upon a Time in America», γυρισμένα το 1968 και το 1984, αντίστοιχα. Έπειτα, το «Once Upon a Time in Mexico» του 2003, δια χειρός Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ, καθώς και το «Once Upon a Time in China» του 1991, σε σκηνοθεσία Τσούι Χαρκ, με τον Τζετ Λι στον πρωταγωνιστικό ρόλο να δέρνει περίπου μία ολόκληρη χώρα. Την σκυτάλη παίρνει η Ινδία, με την προπέρσινη μπολυγουντιανή υπερπαραγωγή «Once Upon a Time in Mumbai» του Μίλαν Λουθρία, του οποίου μάλιστα το sequel είναι στα σκαριά! Δεύτερη ινδική συμμετοχή το «Lagaan: Once Upon a Time in India» του Αστουτός Γκοβαρικέρ, το οποίο βγήκε στις αίθουσες το 2001 και τα πήγε περίφημα εισπρακτικά στη Μεγάλη Βρετανία. Σταματώ την αναζήτησή μου κάπου εδώ, γιατί θα ξεχάσω να ασχοληθώ με το «Once Upon a Time» που είναι το θέμα μας, την έκτη δηλαδή ταινία του Νουρί ΜπιλγκίέΤσεϋλάν. Όποιος πιστός αναγνώστης, με μπόλικο χρόνο για χάσιμο, θελήσει να συνεισφέρει το λιθαράκι του σε αυτή τη βαρυσήμαντη λίστα, ας το πράξει ελεύθερα. Πίσω στα δικά μας τώρα.

Ο σημαντικότερος σύγχρονος Τούρκος auteur μας προσκαλεί σε ένα μακρινό ταξίδι διαλεύκανσης ενός εγκλήματος με σαφέστατο προορισμό. Το τέλος της διαδρομής, το σημείο όπου ο χρόνος βολοδέρνει και αναιρεί την ίδια του την ύπαρξή. Θα γίνουμε μάρτυρες ολόκληρης της μακρόσυρτης διαδικασίας των ερευνών, με όλα τα επουσιώδη και μηχανιστικά σκέλη που την απαρτίζουν. Μέσα από καθηλωτικά μονοπλάνα που δίνουν μονάχα μία γενική εικόνα διανθισμένη σε καίριες στιγμές από ειδικές σφήνες. Μέσα από ένα γεωγραφικό φόντο επιβλητικό και αχανές, από κάθε γωνιά του οποίου κρύβεται ξεπροβάλλει ό,τι πιο απειλητικό. Το απόλυτο τίποτα. Μέσα από σιωπές που αφήνουν μία μόνιμη αίσθηση εκκρεμότητας και αναμονής, η οποία μένει ανικανοποίητη. Μέσα από υπόνοιες και λογικές διεργασίες γεμάτες ατέλειες και κενά. Ένα πιστό πορτρέτο δηλαδή, της μάταιης αναζήτησης της αλήθειας, η οποία γίνεται ολοένα και πιο σχετική και συγκεχυμένη σε κάθε βήμα της πορείας. Ένα γεγονός χειροπιαστό και συγκεκριμένο, εν προκειμένω ο φόνος που μας απασχολεί, διαχέεται μέσα από τις αλληλοσυγκρουόμενες ερμηνείες που το συνοδεύουν. Μία φορά και έναν καιρό στην Ανατολία, διαπράχθηκε ένα έγκλημα που ζητά ενόχο. Ή ενόχους. Ή ακόμη πιο σωστά, ενοχή. Ο καθείς με τα κίνητρά του, ο κάθε ένας από τους ήρωες φωτίζει μία άλλη πτυχή του συμβάντος καθ’ όπως τον βολεύει. Το ψάρι βρωμά πάντα ή έστω κυρίως, από το κεφάλι. Ο Τσεϋλάν σφάζει τους εκπρόσωπους της εξουσίας ντελικάτα, με το γάντι, υπενθυμίζει τις βαθιές πληγές μίας χώρας που πασχίζει να βρει ενοποιητική ταυτότητα.

Η φωτογένεια είναι καταδικασμένη να συνοδεύει κάθε πόνημα του Τσεϋλάν, δεν γίνεται διαφορετικά. Όταν θα συνδυάζεται με μία αντίστιξη με ανθρωπολογικές και κοινωνικές αναφορές, θα μας χαρίζει ένα υπαρξιακό δράμα που τσαλαβουτά στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση. Το «Κάποτε στην Ανατολία» εισπνέει και εκπνέει κινηματογραφικό αέρα. Μπορείτε να το πείτε «γουέστερν της Ανατολικής Στέπας και όχι της Άγριας Δύσης». Μπορείτε επίσης να το βαφτίσετε «νουάρ της τουρκικής ενδοχώρας και όχι του urban μύθου». Μία απόπειρα αντονιονικής βουβής κραυγής, η οποία δεν είναι τόσο σπαρακτικά βαθιά και έχει ανάγκη από μια, έστω στοιχειώδη, αφορμή για να ακουστεί. Μία αστυνομική ιστορία εγκλήματος που μεταφέρει έξυπνα και μεθοδικά το κέντρο βάρους από το ολικό στο επιμέρους. Αυτό που σίγουρα μπορεί να ειπωθεί είναι πως πρόκειται για ένα στυλιζάρισμα που έχει λόγο ύπαρξης, έχοντας ως απώτερο σκοπό το περιεχόμενο. Ο τίτλος παραπέμπει σε παραμύθι. Η πιο σκοτεινή πλευρά αυτού του παραμυθιού είναι πως δεν έχει ακριβώς τέλος.

 




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑
  • CineDogs TV

  • Γιώργος Παπαδημητρίου

  • CineDogs Supporters

  • Cinedogs Opinions

    Βγήκαν, λοιπόν, στις αίθουσες, οι «Νεκροί» του Τζιμ Τζάρμους. Ευκαιρία να μάθουμε την άποψή σας! Ποια είναι η αγαπημένη σας ταινία μυθοπλασίας του πρίγκιπα του coolness;
  • FB Cinedogs

  • Latest