Από την Πέμπτη 2 του μηνός ώς την Τετάρτη 8 του Μάη, ο κινηματογράφος Ιντεάλ θα φιλοξενήσει μια μια πλήρη ρετροσπεκτίβα των ταινιών μυθοπλασίας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι. Ολες οι ταινίες θα προβληθούν σε κόπιες 35mm, ενώ στην έναρξη του αφιερώματος, στις 2 Μαΐου, θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα η 3D εκδοχή του Τελευταίου Αυτοκράτορα. Εισιτήρια: 5,00 Ευρώ – Κάρτες των 6 προβολών: 19,00 Ευρώ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
Πέμπτη 2 Μαΐου
19.30 Ο Τελευταίος Αυτοκράτορας 3D (The Last Εmperor 3D, 1987) | 165’ | Εννέα βραβεία Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και εκείνο της Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας, για ένα από τα πιο μεγαλοπρεπή έπη της μεγάλης οθόνης το οποίο θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε 3D.
Παρασκευή 3 Μαΐου
18.00 Βίαιος Θάνατος (La Commare Secca, 1962) | 95′ | Μια πόρνη βρίσκεται δολοφονημένη σ’ ένα πάρκο της Ρώμης. Η αστυνομία ανακρίνει όσους θεωρούνται ύποπτοι για το φόνο, καθένας από αυτούς όμως δίνει τη δική του εκδοχή για τη μοιραία νύχτα. Βασισμένο σε σενάριο του Πιέρ Πάολο Παζολίνι, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Μπερτολούτσι επιχειρεί την ανατομία μιας ολόκληρης κοινωνίας.
20.00 Πριν την Επανάσταση (Prima Della Rivoluzione, 1964) | 115′ | Ενας ευκατάστατος νεαρός προσπαθεί να εναντιωθεί στην υποκρισία και τη στασιμότητα της κοινωνικής τάξης του μέσα από έναν απαγορευμένο έρωτα. Γυρισμένη με παλμό και νεανική ορμή, η δεύτερη ταινία του Μπερτολούτσι εγκαινιάζει τις πολιτικές, αισθηματικές και υπαρξιακές ανησυχίες που θα γίνονταν σήμα κατατεθέν του έργου του.
22.30 Ο Κομφορμίστας (Il Conformista, 1970) | 115′ | Με εκπληκτική δεξιοτεχνία, ο μόλις 29 ετών Μπερτολούτσι μετέτρεψε ένα θρυλικό βιβλίο του Αλμπέρτο Μοράβια, και έναν σύνθετο στοχασμό πάνω στη θέση του ατόμου απέναντι στην Ιστορία, σε μια από τις σπουδαιότερες και πιο εκθαμβωτικά όμορφες δημιουργίες όλων των εποχών.
Σάββατο 4 Μαΐου
17.45 Εγώ κι Εσύ (Io e Te, 2012) | 103′ | Ένας μοναχικός και εσωστρεφής έφηβος, που αποφασίζει να απομονωθεί για λίγες μέρες από τον περίγυρό του, βλέπει τον κόσμο του να αναστατώνεται από την αιφνίδια επίσκεψη της θετής, μεγαλύτερης αδερφής του. Οι επιθυμίες, τα όνειρα, οι αγωνίες και οι απογοητεύσεις δυο νεαρών ανθρώπων δοσμένες με τρυφερότητα στον κινηματογραφικό αποχαιρετισμό του Μπερτολούτσι.
20.00 Οι Ονειροπόλοι (The Dreamers, 2003) | 116′ | Με φόντο ένα Παρίσι που ετοιμάζεται να υποδεχτεί τον εκρηκτικό Μάη του 1968, κι ενώ οι γονείς λείπουν από το σπίτι, ένα πανέμορφο κορίτσι και ο αδερφός της φιλοξενούν έναν Αμερικανό συμφοιτητή τους και μαζί του εξερευνούν τις παραμέτρους και τα όρια της σεξουαλικής τους αφύπνισης. Νιότη, έρωτας, κινηματογραφοφιλία και πολιτική δίνουν ραντεβού σε μια από τις πιο τολμηρές δημιουργίες των τελευταίων δεκαετιών.
22.30 Το Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι (Ultimo Tango a Parigi, 1972) | 131′ | Για να ξεπεράσει το χαμό της γυναίκας του, ένας μεσήλικας άντρας ξεκινά μία καθαρά σεξουαλική και γεμάτη ένταση σχέση με μία νεότερη κοπέλα που συναντά σε ένα άδειο διαμέρισμα, στο Παρίσι. Ένα από τα πιο διαχρονικά και πλέον ριζοσπαστικά ορόσημα του ερωτικού σινεμά.
Κυριακή 5 Μαΐου
17.00 Ο Μικρός Βούδας (Little Buddha, 1993) | 142′ | Ένα εννιάχρονο αγόρι από το Σιάτλ ενδέχεται να είναι η μετενσάρκωση ενός ιερού βουδιστή ηγέτη. Προκειμένου να εξακριβωθεί κάτι τέτοιο το αγόρι καλείται να ταξιδέψει με τους γονείς του στο Νεπάλ, δίνοντας στον Μπερτολούτσι την ευκαιρία για μια φαντασμαγορική διήγηση που κινείται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, ενώνοντας την περίπτωση του παιδιού με τη μυθική ιστορία του Βούδα.
19.45 Τσάι στη Σαχάρα (Τhe Sheltering Sky, 1990) | 138′ | Παντρεμένο ζευγάρι Αμερικανών σε κρίση, ο Τζον Μάλκοβιτς και η Ντέμπρα Γουίνγκερ περιπλανιούνται στην Ταγγέρη και στις δικές τους υπαρξιακές ερήμους καθώς ο Μπερτολούτσι διασκευάζει μαγευτικά τις αλησμόνητες σελίδες του Πολ Μπόουλς, ο Βιτόριο Στοράρο τις κινηματογραφεί εκθαμβωτικά και ο Ριουίτσι Σακαμότο τις ντύνει με τις θεσπέσιες μουσικές του.
22.30 Πολιορκία Μιας Γυναίκας (Besieged, 1998) | 93′ | Όταν η χώρα της βρεθεί υπό δικτατορικό καθεστώς και ο σύζυγός της φυλακιστεί για τα φρονήματά του, μια αφρικανικής καταγωγής γυναίκα αναζητά καταφύγιο στη Ρώμη και πιάνει δουλειά ως οικονόμος στο σπίτι ενός εκκεντρικού Άγγλου πιανίστα ο οποίος δεν αργεί να την ερωτευτεί. Δύο μοναχικοί άνθρωποι και δυο διαφορετικοί κόσμοι ενώνονται στην αισθηματική κινηματογραφική σονάτα του Ιταλού σκηνοθέτη.
Δευτέρα 6 Μαΐου
17.30 Σύντροφος (Partner, 1968) | 109′ | Ένας νεαρός καθηγητής βλέπει την τακτοποιημένη ζωή του να καταρρέει όταν μια μέρα συναντά από το πουθενά τον δολοφονικό σωσία του. Η πιο πειραματική δημιουργία του Μπερτολούτσι, και ίσως η πιο σπάνια όλης της φιλμογραφίας του, ενώνει τον Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, τη γαλλική νουβέλ βαγκ, τα ταραχώδη sixties και την ψυχανάλυση σε έναν ατίθασο συνδυασμό.
19.45 H Τραγωδία ενος Γελοίου Ανθρώπου (La Tragedia di un Uomo Ridicolo, 1981) | 116′ |Όταν ο γιος του απάγεται από τρομοκράτες ένας αυτοδημιούργητος εργοστασιάρχης βρίσκεται σε δίλημμα: να πληρώσει άμεσα τα λύτρα που απαιτούνται για την απελευθέρωση του γιου του ή να τα κρατήσει και να σώσει την ασθμαίνουσα επιχείρησή του; Βραβείο ανδρικής ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών για τον Ούγκο Τονιάτσι σε μια ταινία που ισορροπεί ανάμεσα στο δραματικό και το σκοτεινά χιουμοριστικό.
22.00 Η Στρατηγική της Αράχνης (Strategia del Ragnο, 1970) | 102′ | Σε ένα από τα αριστουργήματα της καριέρας του, ο Μπερτολούτσι εμπνέεται από ένα αφήγημα του Χόρχε Λουίς Μπόρχες και το μεταφέρει σε μια κωμόπολη του ιταλικού Βορρά. Ένας νέος φτάνει εκεί με σκοπό να βρει τους δολοφόνους που παλιότερα σκότωσαν τον πατέρα του και να μάθει όλη την αλήθεια. Μια αλήθεια την οποία δεν θα μπορέσει ποτέ να αποκαλύψει.
Τρίτη 7 Μαΐου
18.30 Κλεμμένη Ομορφιά (Stealing Beauty, 1996) | 118′ | Λουσμένη καλοκαιρινό φως και γυρισμένη σε μερικές από τις πιο ειδυλλιακές τοποθεσίες της Ιταλίας, αυτή είναι η ακαταμάχητα ελκυστική ιστορία μιας νεαρής Αμερικανίδας η οποία έρχεται για διακοπές σε οικογενειακούς φίλους, που ζουν στην Τοσκάνη, κι εκεί γνωρίζει την ερωτική και σεξουαλική της συνειδητοποίηση.
21.00 Tο Φεγγάρι (La Luna, 1979) | 142′ | Μια Αμερικανίδα ντίβα της όπερας, η οποία περιοδεύει στην Ιταλία, ξεκινά μια απελπισμένη προσπάθεια να βοηθήσει τον μοναχικό και ηρωινομανή γιο της, έχοντας ταυτόχρονα και την ευθύνη να του γνωρίζει τον αληθινό του πατέρα, την ύπαρξη του οποίου τού έκρυβε μέχρι πρότινος. Απαγορευμένα πάθη, οικογενειακοί δεσμοί, ψυχανάλυση και μεγαλειώδη συναισθήματα σε ένα εντυπωσιακά σκηνοθετημένο μελόδραμα.
Τετάρτη 8 Μαΐου
18.00 1900 (Novecento, 1976) | 317′ | Με ένα εκπληκτικό επιτελείο ηθοποιών και μεγαλεπήβολες σκηνοθετικές διαστάσεις, ο Μπερτολούτσι δημιούργησε μια αποστομωτική τοιχογραφία εποχής για την Ιστορία της Ιταλίας κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, μέσα από τη μακροχρόνια φιλία δύο αντρών που μεγαλώνουν μαζί. Ο ένας είναι αριστοκράτης και ο άλλος χωρικός. Με τους Ρόμπερτ Ντε Νίρο και Ζεράρ Ντεπαρντιέ.