L’ Année dernière à Marienbad

Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ

Παίζουν: Ντελφίν Σιρίγκ, Τζόρτζο Αλμπερτάτσι

Διάρκεια: 94’

Ένα οικοδόμημα που είναι θεμελιωμένο στο κενό είναι αναγκαστικά πανίσχυρο. Είναι αδύνατο να το ανατινάξεις. Είναι αδύνατο να το διαπεράσεις. Είναι αδύνατο να υποσκάψεις τα θεμέλιά του.  Ο Άνδρας Χ και η Γυναίκα Α σε ένα μπαρόκ μαυσωλείο. Σε ένα λαβύρινθο με ατελείωτες στοές και σκοτεινούς διαδρόμους που δεν οδηγούν πουθενά, παρά μόνο στο αρχικό σημείο αφετηρίας. Μία αίσθηση θανάτου και επαναληψιμότητας. Όλα είναι ήδη γνωστά, όλα έχουν ήδη βιωθεί. Δύο κουκκίδες σε ένα σύστημα συντεταγμένων ακαθόριστο. Χαμένες στον χρόνο που καταπίνει τα πάντα. Ο Χ προσπαθεί επίμονα να πείσει την Α πως έχουν συνευρεθεί ερωτικά στο παρελθόν. Κάπως και κάποτε. Πιθανώς πέρσι. Πιθανώς στο μέρος που βρίσκονται και τώρα. Στο μυστηριώδες Μαρίενμπαντ. Την ίδια στιγμή, ο σύζυγος της Α παίζει μανιωδώς ένα ακατανόητο επιτραπέζιο παιχνίδι, ενώ ένα πλήθος κοστουμαρισμένων υπάρξεων άλλοτε περιφέρεται ασκόπως κι άλλοτε απουσιάζει επιδεικτικά.

Πέρσι στο Μαρίενμπαντ 2
Κάποιος φροϋδικός ψυχαναγκασμός της επανάληψης; Η αδήριτη επιθυμία επιστροφής στην πρότερη κατάσταση των πραγμάτων, στη μήτρα; Μία επιθανάτια δέηση σε μία κοινωνία και ένα πολιτισμό που έχουν καταναγκαστεί σε αιώνια περιφορά με τη μορφή φαντασμάτων; Ίσως πάλι να έχουμε να κάνουμε με τους αθέατους και πανίσχυρους μηχανισμούς της μνήμης. Με τις μάχες που δεν φαίνονται σε πρώτο επίπεδο, όταν μια ασυνείδητη ανάμνηση παλεύει να καβαλήσει το συνειδητό. Ή μήπως πρόκειται για το μέγεθος του νεκρού χρόνου; Αναμνήσεις που αναδύονται τόσο έντονα, τόσο ζωντανά, που αναπλάθουν το παρελθόν σαν να εκτυλισσόταν εκ νέου εδώ και τώρα, μπροστά στα μάτια μας. Αναμνήσεις εφήμερα ζωντανές και χειροπιαστές, που μόλις χάνονται, ο χρόνος αυτός ξαναπεθαίνει αργά και βασανιστικά, θυμίζοντάς μας ότι έχει παρέλθει οριστικά.

Πιάνοντας το νήμα από την αρχή, συναντούμε τον πρωτεργάτη του λογοτεχνικού ρεύματος του nouveau roman, Άλεν Ρομπ – Γκριγιέ. Όπως υποδηλώνει και ο τίτλος του ρεύματος (νέο μυθιστόρημα), ο σκοπός του ήταν η επανεφεύρεση των κλασικών δομών και των διαρθρώσεων του μυθιστορήματος. Ο Ρομπ – Γκριγιέ πίστευε στη χαοτική και σαρωτική δύναμη των λέξεων, τις οποίες θεωρούσε ατόφιο κινηματογραφικό υλικό. Κι όταν απέστειλε στον Αλέν Ρενέ το αρχικό σενάριο με τίτλο L’année dernière (το τοπωνύμιο προστέθηκε στον τίτλο, αφότου ξεκίνησαν τα γυρίσματα), ο τέντζερης είχε κυλήσει και βρει το κατάλληλο καπάκι. Ο Ρενέ, στη δεύτερη ταινία του, επικυρώνει την ερωτική του σχέση με το nouveau roman, που είχε ξεκινήσει ήδη από το εκκωφαντικό του ντεμπούτο. Δύο χρόνια νωρίτερα, το σενάριο του Χιροσίμα αγάπη μου είχε γραφτεί από τη Μαργκερίτ Ντιράς, η οποία επίσης ερωτοτροπούσε με το νέο αυτό λογοτεχνικό ρεύμα.

Πέρσι στο Μαριένμπαντ 3
Το Πέρσι στο Μαρίενμπαντ κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας του 1961, ξεσήκωσε θύελλα συζητήσεων κι αναλύσεων, απέκτησε ζηλωτές υποστηρικτές και φανατικούς πολέμιους και διετύπωσε αινίγματα που εξακολουθούν πεισματικά να παραμένουν αναπάντητα. Πράγματι, όλες οι απόπειρες διαλεύκανσης του μυστηρίου αυτής της θρυλικής ταινίας αποβαίνουν (και στην πραγματικότητα, οφείλουν να αποβούν) άκαρπες, αφήνοντάς μας μονάχα με αγχώδεις αβεβαιότητες. Το Πέρσι στο Μαρίενμπαντ ξεγλιστρά από κάθε όριο κι από κάθε εξουσία, ακόμη και από αυτή των δημιουργών του. Επεκτείνει αχόρταγα τα όριά του, πέρα από κάθε συμβολική τάξη, εκφράζοντας το ετερόλογο και πλάθοντας μία ατόφια πραγματικότητα της φαντασίας.

Πέρσι στο Μαρίενμπαντ 4
Τα δεσποτικά τράβελινγκ της κάμερας του Ρενέ, η γοτθική ομίχλη του ντεκόρ, οι θλιμμένοι μονοχρωματικοί τόνοι, η μηχανιστική κινησιολογία των ηθοποιών – σημαδούρων, τα πάντα συνηγορούν προς μία τελική σύγχυση. Θραύσματα χρόνου, βλεμμάτων, μνημών και κινήσεων, σε μία μόνιμη ανακολουθία. Το «πριν», το «μετά», το «μπρος και το «πίσω» αλλάζουν συνεχώς θέσεις. Με τον θεατή να καλείται όχι να εξερευνήσει νέα μονοπάτια, αλλά να τα κατασκευάσει ο ίδιος.




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑
  • CineDogs TV

  • Γιώργος Παπαδημητρίου

  • CineDogs Supporters

  • Cinedogs Opinions

    Ποια από τις παρακάτω καλοκαιρινές κινηματογραφικές αποχρώσεις προτιμάτε;
  • FB Cinedogs

  • Latest Posts