Festivals 60ό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ειδικές Προβολές

24 Οκτωβρίου 2019 |

0

60ό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ειδικές Προβολές

Η ομορφιά της ύπαρξης (About Endlessness)

Ρόι Άντερσον

«Αντίκρισα έναν άνθρωπο που είχε χάσει τον δρόμο του, αντίκρισα έναν άνθρωπο που εκλιπαρούσε για τη ζωή του»: λόγια που θα μπορούσαν να φορεθούν σε οποιαδήποτε από τις μοναχικές καρδιές και χαμένες ψυχές που παρελαύνουν μπροστά μας, σαν εκθέματα σε μουσείο με ανθρώπινα παράδοξα. Μια διαβολικά πνευματώδης ανορθόδοξη κωμωδία, η οποία εξυψώνει το μονότονο και προσδίδει βάθος στο κενό, προσφέροντας ένα θλιμμένο αλλά τρυφερό αντίδοτο στην αποξένωση και τη σύγχυση. Μια πομπή από βινιέτες που τρεμοπαίζουν, σε καφέ, μπαρ, σταθμούς τρένων, διαμερίσματα και γραφεία, διάστικτες με χλωμές σημαδούρες που αποζητούν ένα βλέμμα παρηγοριάς και κατανόησης.

Διαρρήκτης υψηλής τέχνης (The Burnt Orange Heresy)

Τζουζέπε Καποτόντι

Ο Τζέιμς, ένας γοητευτικός και φιλόδοξος κριτικός τέχνης, γνωρίζει καλά πώς να εντυπωσιάζει το ακροατήριο στις επί πληρωμή διαλέξεις του. Όταν η Βερενίς, μια Αμερικανίδα που ταξιδεύει στην Ευρώπη, μπλέκει στα δίχτυα του, οι δυο τους θα καταλήξουν σε μια πολυτελή βίλα στη λίμνη Κόμο. Ο Κάσιντι, συλλέκτης έργων τέχνης και οικοδεσπότης τους, έχοντας ξεμπερδέψει προ πολλού με τα ηθικά διλήμματα, θέτει σε κίνηση ένα μακιαβελικό σχέδιο, δελεάζοντάς τους με μια ακαταμάχητη πρόταση. Το ζευγάρι δέχεται, και μοιραία οι πόρτες που οδηγούν στο χάος ανοίγουν. Μια στιλάτη νέο-νουάρ φάρσα, γεμάτη ανατροπές, στην οποία όλα πωλούνται και αγοράζονται – ακόμα και η αγάπη.

Εγκλωβισμένος (Chained)

Γιαρόν Σανί Yaron Shani

Ο Ρασί, αστυνομικός στο Τελ Αβίβ εδώ και δεκαπέντε χρόνια, θα δει τον κόσμο του να καταρρέει, όταν, μετά από μια τυπική διαδικασία αστυνομικού ελέγχου, κατηγορείται άδικα για σεξουαλική παρενόχληση και τίθεται σε διαθεσιμότητα. Ο Ρασί ξεσπάει τα νεύρα του στο σπίτι και, ερχόμενος σε σύγκρουση με τη θετή του κόρη, οδηγεί τον γάμο του σε αδιέξοδο. Μια πρωτοποριακή σκηνοθετική προσέγγιση, που απορρίπτει τον καθιερωμένο διαχωρισμό μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας: όλοι οι βασικοί ρόλοι ενσαρκώνονται από μη ηθοποιούς, οι οποίοι υιοθέτησαν τη ζωή των χαρακτήρων τους για έναν ολόκληρο χρόνο. Η κινηματογραφική αφήγηση σε νέα μονοπάτια ακατέργαστου αισθήματος και πρωτοφανούς αυθορμητισμού.

Η ανθολογία μιας πόλης-φάντασμα (Ghost Town Anthology)
Ντενί Κοτέ

Ένα χωριό στην περιοχή του Κεμπέκ συνταράσσεται από την απρόσμενη απώλεια ενός 21χρονου. Παρότι δεν είναι ξεκάθαρο αν πρόκειται για ατύχημα ή αυτοκτονία, όλοι υποψιάζονται ότι ισχύει το δεύτερο. Η τραγωδία βυθίζει το χωριό στο πένθος, στην αμηχανία και την ένοχη σιωπή, ενώ παράλληλα σηματοδοτεί την εμφάνιση αλλόκοτων φαινομένων: αμίλητες φιγούρες εμφανίζονται φευγαλέα, ανεξήγητοι θόρυβοι ηχούν στο κενό.. Μια αινιγματική και ατμοσφαιρική αλληγορία για τον μαρασμό των μικρών κοινοτήτων, τη δυσκολία αποδοχής του Άλλου, την αδυναμία ενσωμάτωσης του επώδυνου παρελθόντος στο εύθραυστο παρόν.

Στάση (The Halt)

Λαβ Ντίας

Φιλιππίνες, 2034. Η χώρα έχει βυθιστεί στο έρεβος: ο ήλιος έχει εξαφανιστεί, έπειτα από μια κολοσσιαία φυσική καταστροφή, την ίδια στιγμή που ένας παρανοϊκός πρόεδρος δικαιολογεί την τυραννική εξουσία του στη βάση μιας ελέω Θεού εντολής. Στις Φιλιππίνες του σήμερα, η παρουσία ενός ιπτάμενου στρατού από drones που επιβάλλουν τακτικές κοινωνικού ελέγχου υπονοεί ένα μετα-αποκαλυπτικό σκηνικό. Μια δυστοπική αλληγορία για το ζοφερό παρόν που φωλιάζει σε ένα χαοτικό μέλλον, η οποία αιχμαλωτίζει τον «ψυχικό κατακλυσμό της χώρας». Ένα πολιτικά φορτισμένο κράμα επιστημονικής φαντασίας και υποδόριου τρόμου, που τρυπώνει σε μια σιωπηλή άβυσσο διαβρωτικής λήθης

Η αόρατη ζωή της Ευρυδίκης Γκουσμάο (The Invisible Life of Eurídice Gusmão)

Καρίμ Αϊνούζ

Δύο αχώριστες αδερφές, στο Ρίο ντε Τζανέιρο της δεκαετίας του ’50, αναγκάζονται ακολουθήσουν διαφορετικούς δρόμους. Η μια δεν έχει άλλη επιλογή από το να μεγαλώσει ολομόναχη το εκτός γάμου παιδί της, ενώ η άλλη εξωθείται σε έναν νερόβραστο γάμο, εγκαταλείποντας το πάθος της για το πιάνο. Μια έξυπνη αναφορά στον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης, μα πάνω απ’ όλα ένας ύμνος στο γυναικείο σθένος. Ένας φόρος τιμής στις αμέτρητες γυναίκες που στερήθηκαν τη δυνατότητα να διαθέσουν το σώμα και το πνεύμα τους όπως οι ίδιες επιθυμούσαν, προκειμένου να στριμωχτούν σε ασφυκτικά πατριαρχικά καλούπια.

Επίγειος παράδεισος (It Must Be Heaven)

Ελία Σουλεϊμάν

Μια αλλοπρόσαλλη φιγούρα, ένας Ζακ Τατί του σήμερα, πίνει κρασί και παρατηρεί μια παράδοξη σκηνή: ένας κλέφτης, που αρπάζει φρούτα από τον κήπο του γείτονά του, υποστηρίζει ένθερμα πως έχει την άδεια του ιδιοκτήτη. Κι όμως, κάθε μέρα μπαινοβγαίνει στα ξένα χωράφια όλο και πιο άνετα, σαν να του ανήκουν. Ο Ελία Σουλεϊμάν υποδύεται μια ακόμη σιωπηλή εκδοχή του εαυτού του, επινοώντας ακόμη πιο υπαινικτικούς και ευφυείς τρόπους για να απεικονίσει τη γκετοποίηση των Παλαιστινίων. Αναζητώντας μια αίσθηση πατρίδας μακριά από τη γενέθλια γη, συναντά την αποξένωση στο Παρίσι και την εχθρότητα στη Νέα Υόρκη, προτού αφεθεί ολόψυχα στο εγγενές παράλογο της ζωής.

Επιστροφή στο Μπελ Επόκ (La Belle Époque)

Νικολά Μπεντός

Βέβαιος ότι τα καλύτερα έχουν πια περάσει ανεπιστρεπτί, ο Βικτόρ, ένας εξηντάχρονος γελοιογράφος, βυθίζεται στη μελαγχολία. Αποκαμωμένος και εξορισμένος από τη συζυγική εστία, ο Βικτόρ απευθύνεται σε έναν θίασο που αναπλάθει με αδιανόητη πειστικότητα ενσταντανέ από περασμένες εποχές, επιθυμώντας να ξαναζήσει την πιο σημαντική στιγμή της ζωής του: τη μέρα που γνώρισε τη γυναίκα του σε ένα καφέ της Λιόν. Ένας ευφάνταστος φόρος τιμής στη λυτρωτική μαγεία του σινεμά, ο οποίος φωτίζει τις μεγαλύτερες αλήθειες: πως τα ψεγάδια χαρίζουν στη ζωή την ομορφιά της· πως η αγάπη είναι ένα άλμα πίστης· πως ο χρόνος γλιστρά σαν άμμος μέσα από τα χέρια…

Το λουλούδι της ευτυχίας (Little Joe)

Τζέσικα Χάουζνερ

Στα θερμοκήπια ενός κέντρου βιοκαλλιέργειας, η Άλις δουλεύει πυρετωδώς στην ανάπτυξη ενός γενετικά τροποποιημένου λουλουδιού. Το κόκκινο υβρίδιο, που έχει σχεδιαστεί να είναι στείρο και στο οποίο η Άλις έδωσε το όνομα του γιου της, έχει την ιδιότητα να προκαλεί με την οσμή του ευτυχία, αρκεί να δέχεται αγάπη και φροντίδα τακτικά. Η Άλις, παλεύοντας ανάμεσα στην ενοχή πως υπήρξε αδιάφορη μητέρα και την ανομολόγητη επιθυμία να απαλλαγεί από την ευθύνη, χαρίζει στον Τζο το κόκκινο λουλούδι. Σύντομα, κάτι φαίνεται πως δεν πάει καλά. Μια sci-fi αλληγορία, στα χνάρια του Φρανκεστάιν, για το απρόβλεπτο των συναισθημάτων, της ανθρώπινης συμπεριφοράς, εντέλει, της ίδιας της ζωής.

Madre

Ροντρίγκο Σορογκογιέν

Στα 40 της, η Ελένα έχει αφήσει πίσω της την Ισπανία για να ζήσει στη Γαλλία, στο μέρος όπου εξαφανίστηκε ο εξάχρονος γιος της δέκα χρόνια πριν. Τσακισμένη από την τραγωδία, σκιά του παλιού της εαυτού, προσπαθεί να μαζέψει τα κομμάτια της και να κάνει μια νέα αρχή, όταν η συνάντηση με ένα εύθραυστο έφηβο αγόρι, που μοιάζει στον χαμένο της γιο, της ξυπνά επώδυνες μνήμες. Η οδύνη της απότομης ενηλικίωσης και το φορτίο του πένθους θα βαδίσουν μαζί τον δρόμο της λύτρωσης, σε ένα τολμηρό ψυχολογικό δράμα, που αποτυπώνει τον αβάσταχτο πόνο της απώλειας, με κάδρα και συνθέσεις μαγευτικής αρμονίας.

Μια νύχτα μαγική (On a Magical Night)

Κριστόφ Ονορέ

Η Μαρία και ο Ρίτσαρντ είναι παντρεμένοι εδώ και 20 χρόνια. Όταν οι απιστίες της πρώτης έρχονται στο φως, η σχέση τους κλονίζεται. Η Μαρία εγκαταλείπει το διαμέρισμά τους και εγκαθίσταται σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου ακριβώς απέναντι, με την ελπίδα να παρατηρήσει τη ζωή της εξονυχιστικά, από μια προνομιακή θέση απόστασης. Στη διάρκεια μιας παραισθησιακής νύχτας, ένα πλήθος επισκέπτες θα περάσουν από το δωμάτιό της, καταθέτοντας την άποψή τους για την κρίση που περνά ο γάμος της. Ανάμεσα σε αυτούς θα είναι και ο σύζυγός της σε νεότερη ηλικία, ο οποίος όμως γνωρίζει την τωρινή κατάσταση.  Μια παιχνιδιάρικη και καλοκουρδισμένη φάρσα δωματίου, που εξερευνά τις έννοιες της επιθυμίας, του συμβιβασμού και της νοσταλγίας.

Ο άλλος αμνός (The Other Lamb)

Μαουγκοζάτα Σιμόφσκα

Ένα «ποίμνιο» που προκαλεί σύγκρυο, αποτελούμενο από περίπου είκοσι γυναίκες που βολοδέρνουν στο δάσος, υπακούοντας πειθήνια στις εντολές ενός αυτόκλητου μεσσία. Το κέντρο του κόσμου τους είναι ο «ποιμένας», τον οποίο λατρεύουν ψυχή τε και σώματι, φέρνοντας στον κόσμο τα παιδιά του: παραδόξως μονάχα κορίτσια, που βιώνουν μια συνθήκη φυλακής, αποκλεισμένα από τον έξω κόσμο. Καθώς η αίρεση αναζητά τη νέα της Εδέμ, η προστατευόμενη του ηγέτη, μια «αγνή» έφηβη που έχασε τη μητέρα της στη γέννα, ξεκινά να αμφισβητεί τη δεσποτική του εξουσία. Μια σαγηνευτική αλληγορία οπτικού λυρισμού, με υπνωτιστικό τέμπο και απόκοσμη ατμόσφαιρα, που κατακεραυνώνει την τυφλή υποταγή στα πατριαρχικά πρότυπα.

Το βαμμένο πουλί (The Painted Bird)

Βάτσλαβ Μαρχούλ

Ένα ορφανό και ανώνυμο Εβραιόπουλο, του οποίου η οικογένεια έχει πιθανότατα   εξολοθρευτεί, βιώνει το ένα μαρτύριο μετά το άλλο σε αυτό το ανελέητο χρονικό μιας αποκτηνωμένης και βάρβαρης εποχής. Μεταφέροντας στη μεγάλη οθόνη το ομότιτλο μυθιστόρημα του Πολωνο-Αμερικανού συγγραφέα Γιέρζι Κοσίνσκι, η ταινία εξιστορεί τα απάνθρωπα βάσανα ενός ανήλικου αγοριού που πασχίζει να επιβιώσει στα αποκαΐδια της ρημαγμένης Ευρώπης, την επαύριο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ένα αποπνικτικό δράμα γλαφυρής ωμότητας, γυρισμένο σε εκθαμβωτικό ασπρόμαυρο φιλμ 35mm, που βυθομετρά την ανθρώπινη κόλαση και ανταλλάσσει ματιές με την άβυσσο, προτού αφήσει να γλιστρήσει μια ελάχιστη αχτίδα ελπίδας.

Ο προδότης (The Traitor)

Μάρκο Μπελόκιο

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ένας ολοκληρωτικός πόλεμος μαίνεται μεταξύ των αφεντικών της σισιλιάνικης Μαφίας. Ο Τομάζο Μπουσέτα, στέλεχος της Μαφίας, αναζητά καταφύγιο στη Βραζιλία, καθώς το ξεκαθάρισμα λογαριασμών έχει ξεκληρίσει όλους τους συμμάχους που είχε. Μετά τη σύλληψή του από τη βραζιλιάνικη αστυνομία και την έκδοσή του στην Ιταλία, ο Μπουσέτα οδηγείται σε μια απόφαση που άλλαξε τον ρου της σύγχρονης ιταλικής ιστορίας. Κανονίζει συνάντηση με τον δικαστή Τζοβάνι Φαλκόνε και αποκηρύσσει τους όρκους πίστης προς την Κόζα Νόστρα. Είναι πλέον ένας προδότης…

Βιταλίνα Βαρέλα (Vitalina Varela)

Πέδρο Κόστα

Μια λεπτοδουλεμένη σπουδή στο πένθος, στην απόγνωση, τη μοναξιά και τη μετα-αποικιοκρατική εκμετάλλευση, που αψηφά κάθε σύμβαση αφήγησης, πλοκής και χαρακτηρολογίας, χαρίζοντάς μας μια εμπειρία στοχαστική και υποβλητική. Ο Πέδρο Κόστα βυθίζεται στα ερεβώδη βάθη της αβύσσου, σε έναν τόπο φαντασμάτων τον οποίο διαφεντεύουν οι ζωντανοί-νεκροί, τα περιφερόμενα ανθρώπινα στοιχειά και οι χαμένες ψυχές που γεννήθηκαν μέσα στις σκιές. Σε μια ταινία που ζει και αναπνέει τη νύχτα, το μαύρο χρώμα είναι ενδεδυμένο με μια ιερή αποστολή (τόσο στον κόσμο των αισθήσεων όσο και σε αυτόν του πνεύματος), θυμίζοντας τον ρόλο του λευκού στον Ντράγιερ και τον Μπρεσόν.

Στον καιρό του πολέμου (While at War)

Αλεχάνδρο Αμενάμπαρ

Ιούλιος του 1936, Ισπανία. Δυνάμεις των εθνικιστών προελαύνουν στη Σαλαμάνκα, κηρύσσοντας τον πόλεμο στη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση. Ο Μιγκέλ ντε Ουναμούνο, ένας από τους πιο επιφανείς πνευματικούς ανθρώπους στην Ισπανία της εποχής και πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου της Σαλαμάνκα, τηρεί στάση αναμονής, διστάζοντας να καταδικάσει δημόσια την επέλαση του φασισμού. Τυφλωμένος από διανοουμενίστικη αλαζονεία και γεροντίστικη ξεροκεφαλιά, αρνείται να αντικρίσει κατάματα το θηρίο, μέχρι τη στιγμή που αυτό βρυχάται στους ώμους του. Μια στιβαρή προειδοποίηση απέναντι στην παθητικότητα και την αφέλεια, σε καιρούς αναταραχής, αλλά και μια οδυνηρή υπενθύμιση: το κακό βρίσκει ιδανικό καμουφλάζ στα ανέξοδα γέλια, προτού φέρει δάκρυα πικρά.

Ο νεαρός Άχμεντ (Young Ahmed)

Ζαν-Πιερ Νταρντέν, Λικ Νταρντέν

Ο Άχμεντ, ένας μουσουλμάνος έφηβος που ζει στο Βέλγιο, γοητεύεται από το φανατισμένο κήρυγμα ενός φονταμενταλιστή ιμάμη και σχεδιάζει τη δολοφονία της –επίσης μουσουλμάνας, αλλά «αιρετικής»– καθηγήτριάς του. Πιστοί στην ουμανιστική τους προσέγγιση, οι αδελφοί Νταρντέν τοποθετούν για άλλη μια φοράστο επίκεντρο της ιστορίας τους μια μπερδεμένη νεανική ψυχή. Ο Άχμεντ, ένα υπεράνω πάσης υποψίας σιωπηλό αγρίμι, αναζητά αδέξια την ταυτότητά του σε έναν ψυχρό κόσμο, καθρεφτίζοντας μια εποχή αποπροσανατολισμού και άκριτης υποταγής στον πειρασμό της βίας. Παρότι αμφίβολο αν για την περίπτωσή του υπάρχει ελπίδα, στο νταρντενικό σύμπαν η ανθρωπιά και η ενσυναίσθηση έχουν πάντα την τελευταία λέξη.




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑
  • CineDogs TV

  • Γιώργος Παπαδημητρίου

  • CineDogs Supporters

  • Cinedogs Opinions

    Τα "Παράσιτα" του Μπονγκ Τζουν-χο βγαίνουν στις αίθουσες και εμείς θέλουμε να μάθουμε. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας Χρυσός Φοίνικας την τελευταίας 5ετίας;
  • FB Cinedogs

  • Latest