Μεταφρασμένος τίτλος: «Το κοράκι»
Σκηνοθεσία: Τζέιμς ΜακΤιγκ
Παίζουν: Τζον Κιούζακ, Άλις Ιβ, Λουκ Έβανς, Μπρένταν Γκλίσον
Διάρκεια: 110΄
Ο Έντγκαρ Άλλαν Πόε γεννήθηκε το 1809 στη Βοστώνη και πέθανε το 1849 στη Βαλτιμόρη. Μεταξύ γέννησης και θανάτου κατάφερε να αναδειχθεί σ’ έναν από τους σημαντικότερους λογοτέχνες και άλλαξε με την πένα του τον ρου της συγγραφής ανοίγοντας δρόμους για νέες αφηγηματικές μεθόδους. Θεωρείται πατέρας της αστυνομικής λογοτεχνίας, αλλά αυτός ο χαρακτηρισμός είναι λίγος. Στόχος του Πόε, όπως αναλύει και στο εξαιρετικό του δοκίμιο «Η φιλοσοφία της σύνθεσης» ήταν η δημιουργία ενός αντίκτυπου στον αναγνώστη. Όλα τα αφηγηματικά εργαλεία χρησιμοποιούνταν μεθοδικά προκειμένου να δημιουργήσουν μια αίσθηση που κατά τον Πόε είναι ο αυτοσκοπός της λογοτεχνικής δημιουργίας. Μια ατμόσφαιρα, αν σας αρέσει καλύτερα. Το διασημότερο ποίημά του «Το κοράκι», εξαιρετικό δείγμα της παραπάνω λογικής, δημοσιεύτηκε το 1845. Όσο για τα αίτια του θανάτου του συγγραφέα τέσσερα χρόνια μετά αποτελούν μέχρι και σήμερα ένα μυστήριο που βασανίζει ιστορικούς και βιογράφους. Οι μοναδικοί που απουσιάζουν από τις θεωρίες είναι οι εξωγήινοι.
Οκέι, αρκετά με τον Πόε. Πάμε στα της ταινίας τώρα. Καταρχήν να πούμε πως ο τίτλος ουδεμία σχέση έχει με το ποίημα. Καμιά αιώνια αγαπημένη, κανένα κοράκι που στοιχειώνει και ξυπνάει τους εφιάλτες ενός καταραμένου άντρα. Το στόρι της ταινίας είναι τελείως φανταστικό και αφηγείται τις τελευταίες μέρες του αμερικανού συγγραφέα. Ένας κατά συρροή δολοφόνος σκοτώνει τα θύματά του μιμούμενος τα εγκλήματα των διάφορων κλασικών διηγημάτων του Πόε. Στην αρχή οι υποψίες πέφτουν στον συγγραφέα, αλλά σύντομα αποδεικνύεται πως είναι αβάσιμες. Όταν μάλιστα τα θύματα αρχίζουν να είναι πρόσωπα από το στενό περιβάλλον του Πόε, τότε ο τελευταίος αποφασίζει να μεταμορφωθεί σε εξιχνιαστή εγκλημάτων και να αναζητήσει τον άνθρωπο που έχει βαλθεί να τρομοκρατήσει το σύμπαν.
Το κατά πόσο ένα τέτοιο μυθοπλαστικό εγχείρημα μπορεί να ενοχλήσει τον θεατή είναι πολύ σχετικό και περί ορέξεως κολοκυθόπιτα. Έχουμε ήδη αποδεχτεί πως στις ταινίες όλα είναι πιθανά. Οι 300 του Λεωνίδα παρουσιάζονται ωσάν βίντεο κλιπ, η ελληνική μυθολογία γίνεται ένας αχταρμάς, στην Τροία του Μπραντ Πιτ ο Αγαμέμνων σκοτώνεται στην εκστρατεία κι όχι από δολοπλοκία της Κλυταιμνήστρας, ενώ μες στον Ιούνιο περιμένουμε την πρεμιέρα ταινίας με τον 16ο πρόεδρο των Η.Π.Α. Αβραάμ Λίνκολν σε ρόλο εξολοθρευτή βρικολάκων. Είπαμε, όλα γίνονται.
Ο σκηνοθέτης Τζέιμς ΜακΤιγκ που πραγματοποίησε εντυπωσιακό ντεμπούτο το 2005 με την άψογα στιλιζαρισμένη ταινία «V for Vendetta» φαίνεται πως ό,τι είχε να δώσει, το έδωσε και πλέον ακολουθεί την πεπατημένη του εύκολου αστυνομικού θρίλερ το οποίο ντύνει με μπόλικες ψηφιακές εικόνες προκειμένου να φτιάξει μια δελεαστική ατμόσφαιρα. Αν ο στόχος του συγγραφέα Πόε ήταν ο αντίκτυπος στο θεατή κι αν θεωρήσουμε πως ο στόχος του σκηνοθέτη ήταν παραπλήσιος, τότε το εγχείρημα μένει ημιτελές και τα καύσιμα τελειώνουν από νωρίς. Σίγουρα το τελικό προϊόν μπορεί να διασκεδάσει έναν αρκετά μεγάλο αριθμό θεατών, αλλά οι απαιτητικοί θα μείνουν δίχως οργασμό.
Εξάλλου το να επιχειρείς μια ποτ πουρί αναδρομή στο έργο ενός από τους σημαντικότερους συγγραφείς των τελευταίων δύο αιώνων μέσω της ιστορίας ενός σίριαλ κίλερ είναι από μόνο του μια πρόκληση, η οποία μας κάνει να συλλογιστούμε πως κάτι αντίστοιχο ίσως να μην έπρεπε να τολμηθεί «ποτέ ξανά».
Δείτε παρακάτω το τρέιλερ: