Festivals Berlinale 2013 : Guten Morgen Berlin!

8 Φεβρουαρίου 2013 |

Berlinale 2013 : Guten Morgen Berlin!

Guten Morgen Berlin!

Μπορεί να μην έχει την αστερόσκονη, τη γκλαμουριά και τα πολύ μεγάλα ονόματα του διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ των Καννών, σίγουρα όμως έχει τη φρεσκάδα, το κέφι και την ποιότητα που αρμόζουν σε ένα επιτυχημένο και ζουμερό κινηματογραφικό φεστιβάλ. Η 63η Μπερλινάλε ανοίγει τις πύλες της σήμερα και ο «Τύπος της Θεσσαλονίκης» θα είναι στη γερμανική πρωτεύουσα για να σας μεταφέρει από πρώτο χέρι το κλίμα, την ατμόσφαιρα και τον παλμό ενός φεστιβάλ που δεν γίνεται να μην σου κλέψει την καρδιά. Την επίσημη έναρξη της φετινής Μπερλινάλε θα σηματοδοτήσει το πολυαναμενόμενο «The Grandmaster» του Γουόνγκ Καρ Γουάι, το οποίο δεν θα συμμετάσχει στο διαγωνιστικό τμήμα. Εκτός διαγωνιστικού τμήματος θα προβληθεί και μία ακόμη ταινία που έχει δημιουργήσει ντόρο και προσδοκίες, το «Before Midnight» του Ρίτσαρντ Λινκλάτερ (και όχι Λινκλέιτερ, όπως λανθασμένα γράφεται παντού). Πρόκειται για την τρίτη ρομαντική συνεύρεση των Ίθαν Χοκ και Ζουλί Ντελπί, μετά τα «Before Sunrise» (1995) και «Before Sunset» (2004), οι οποίοι θα πουν τα γλυκόλογά τους αυτή τη φορά με φόντο το ελληνικό τοπίο, κάπου στο Νομό Μεσσηνίας.

Οι αδέκαστοι κριτές

Ο Γουόνγκ Καρ Γουάι δεν ανοίγει τυχαία το φετινό Φεστιβάλ του Βερολίνου, καθώς παράλληλα είναι και ο πρόεδρος της κριτικής επιτροπής που θα απονείμει τις χρυσές και αργυρές αρκουδίτσες. Ρίχνοντας πάντως μια ματιά στα υπόλοιπα μέλη που απαρτίζουν την κριτική επιτροπή μας, συναντούμε διάφορους γνωστούς και φίλους. Καταρχάς και καταρχήν, στη κριτική επιτροπή μετέχει η Ελληνίδα σκηνοθέτις Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, η οποία θα παρευρεθεί στο Βερολίνο επί της ουσίας με τριπλή ιδιότητα. Διότι, πέρα από μέλος της κριτικής επιτροπής, είναι executive producer του προαναφερθέντος «Before Midnight», στο οποίο μάλιστα ερμηνεύει και ένα μικρό ρόλο. Συνεχίζοντας με τα γνωστές φιγούρες στο ελληνικό κοινό, όσοι είναι τακτικοί θαμώνες του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, σίγουρα θα θυμούνται τη Σουζάνε Μπίερ και τον Αντρέας Ντρέζεν. Στη Δανή σκηνοθέτιδα, η οποία κέρδισε το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας του 2010 με το «Ίσως, αύριο», είχε πραγματοποιήσει αφιέρωμα το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης την ίδια χρονιά, ενώ ο Γερμανός σκηνοθέτης ήταν ένα από τα τιμώμενα πρόσωπα του πρόσφατου Φεστιβάλ, του 2012. Από εκεί και πέρα, την κριτική επιτροπή συμπληρώνουν ο διάσημος Αμερικάνος ηθοποιός Τιμ Ρόμπινς, η Ιρανή σκηνοθέτις Σιρίν Νεσάτ και η Αμερικανίδα διευθύντρια φωτογραφίας και σκηνοθέτις Έλεν Κούρας.

Ποιος θέλει ένα αρκουδάκι;

Προχωρούμε στο ψητό που δεν είναι άλλο από το χρυσό teddy bear, το οποίο διεκδικούν φέτος 19 ταινίες. Έχοντας περιορισμένο χώρο στη διάθεσή μας, θα αναφερθούμε σε όσες από αυτές μας έχουν εξαρχής κεντρίσει το ενδιαφέρον. Ξεκινάμε με τον αγαπημένο μας παλάβρα Γάλλο σκηνοθέτη Μπρούνο Ντιμόν και την ταινία του «Camille Claudel 1915». Ο Ντιμόν εστιάζει στην περίοδο εγκλεισμού της Καμίγ Κλοντέλ σε ψυχιατρική κλινική, κατόπιν πρωτοβουλίας του αδερφού της και ποιητή, Πολ Κλοντέλ. Τη σπουδαία γλύπτρια, η οποία συνέδεσε άρρηκτα το όνομά της με τον πασίγνωστο γλύπτη Ογκίστ Ροντέν (τα διασημότερα έργα του «Το φιλί» και «Ο στοχαστής») ως μαθήτρια, μοντέλο, συνεργάτιδα και ερωτική σύντροφος, θα ερμηνεύσει η Ζουλιέτ Μπινός. Αξίζει να σημειωθεί πως το ίδιο πρόσωπο είχε ενσαρκώσει και η εξωπραγματικά όμορφη Ιζαμπέλ Ατζανί στην ταινία «Camille Claudel» του 1988 (τον Ροντέν υποδύοταν ο φορολογικός πρόσφυγας και εσχάτως Ρώσος υπήκοος, Ζεράρ Ντεπαρντιέ), κερδίζοντας μάλιστα βραβείο ερμηνείας στην Μπερλινάλε εκείνης τη χρονιάς!

Συνέχεια με το «In the Name of» της Πολωνίδας Μαλγκόσκα Σουμόφσκα, η οποία είχε συμμετάσχει και στην περσινή Μπερλινάλε, με το μάλλον αδύναμο και ολίγον μπερδεμένο ως προς τις προθέσεις του, «Elles». Η συγκεκριμένη ταινία αναμένεται με ιδιαίτερη αδημονία ιδίως λόγω της προκλητικότητας του θέματός της. Κεντρικός ήρωας ένας νεαρός Καθολικός ιερέας, ο οποίος ζει σε ένα πολωνικό χωριό και συμβουλεύει νέους που εμφανίζουν προβληματική και βίαιη συμπεριφορά. Ταυτόχρονα, προσπαθεί να παλέψει με τις έντονες σαρκικές επιθυμίες που αναπτύσσει και να κρύψει πάση θυσία την ομοφυλοφιλία του από τον πνιγηρό του περίγυρο.
Από την Πολωνία μεταφερόμαστε στην Αυστρία και σε ένα ποιητή της ανθρώπινης σωματικής και ψυχικής ασχήμιας. Ο Ούλριχ Ζάιντλ παρουσιάζει στο Βερολίνο το τρίτο και καταληκτικό μέρος της τριλογίας του «Παράδεισος» και η «Ελπίδα» θα διαδεχτεί την «Αγάπη» και την «Πίστη». Θυμάστε τη μεσήλικη Αυστριακή που πρωταγωνιστεί στην «Αγάπη» και καταφεύγει στον αποικιακού τύπου σεξοτουρισμό στην Κένυα προκειμένου να καλύψει τα σεξουαλικά και συναισθηματικά της κενά; Προτού λοιπόν αποχωρήσει για τους εξωτικούς προορισμούς, τη βλέπουμε να αποχαιρετά τη 13χρονη κόρη της Μέλανι, η οποία πρόκειται να συμμετάσχει ένα πρόγραμμα αδυνατίσματος για υπέρβαρους εφήβους στην αυστριακή εξοχή. Το τι θα συμβεί εκεί, θα το πληροφορηθούμε στην «Ελπίδα», μέσα από τη γνώριμη κλινική ματιά του Αυστριακού σκηνοθέτη.

Τι άλλο έχουμε στη φετινή Μπερλινάλε; Έχουμε τη νέα ταινία του Γκας Βαν Σαντ, με τίτλο «Promised Land» και πρωταγωνιστή, αλλά και σεναριογράφο, τον Ματ Ντέιμον, σε ένα δίδυμο που σμίγει μετά από δεκαπέντε χρόνια και το οσκαρικό «Good Will Hunting». Έχουμε και το «Parde» του Ιρανού Τζαφάρ Παναχί, τη δεύτερη ταινία που σκηνοθετεί ενώ βρίσκεται σε καθεστώς περιορισμού από τις ιρανικές αρχές, μετά το «This is not a film». Εξυπακούεται φυσικά πως ο Παναχί δεν θα έχει τη δυνατότητα να παρευρεθεί στο Βερολίνο… Κατά τα άλλα, όπου γάμος και χαρά, η Βασίλω πρώτη και στην περίπτωσή μας η Βασίλω δεν είναι άλλη από τον Στίβεν Σόντερμπεργκ, ο οποίος σκηνοθετεί πλέον σε ρυθμούς μυδραλιοβόλου. Ας ελπίσουμε πως η εξαίρετη Μάρα Ρούνι στον πρωταγωνιστικό ρόλο του «Side Effects» θα βοηθήσει τον αγαπητό Στίβεν να ξεπεράσει το παρατεταμένο δημιουργικό του ντεφορμάρισμα. Τέλος, με σχετική ανυπομονησία αναμένεται και το come back του Βόσνιου Ντάνις Τάνοβιτς, ο οποίος είχε κερδίσει το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας το 2001, με το «No Man’s Land». Η νέα του ταινία με τον μακροσκελή τίτλο «An episode in the Life of an Iron Picker» πραγματεύεται τον γολγοθά μιας οικογένειας τσιγγάνων, ενώ όλοι οι ρόλοι ερμηνεύονται από ερασιτέχνες ηθοποιούς.

Η ελληνική πινελιά

Κι επειδή αν δεν παινέψουμε το σπίτι μας, θα πέσει να μας πλακώσει, θα κλείσουμε με τις ελληνικές συμμετοχές στη φετινή Μπερλινάλε, οι οποίες είναι τέσσερις παρακαλώ και θα συμπεριληφθούν άπασες στο εξαιρετικά ενδιαφέρον τμήμα «Forum» του βερολινέζικου φεστιβάλ. Αρχικά, έχουμε την ταινία της Ελίνας Ψύκου, με τον πιασάρικο τίτλο «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», η οποία είχε κερδίσει το βραβείο Work in Progress στο Διεθνές Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι. Οι υπόλοιπες ελληνικές συμμετοχές στην Μπερλινάλε είναι οι εξής: η τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του Θάνου Αναστόπουλου με τον τίτλο «Κόρη», η ελληνογαλλική συμπαραγωγή «Στο λύκο» των Αράν Χιους και Χριστίνας Κουτσοσπύρου που μας μεταφέρει στην ορεινή Ναυπακτία και το «Fynbos» του Χάρη Πατραμάνη που έχει γυριστεί εξ ολοκλήρου στη Νότια Αφρική, η οποία αποτελεί και τη χώρα συμπαραγωγής της ταινίας. Στις παραπάνω ελληνικές συμμετοχές θα πρέπει να συμπληρώσουμε και το γερμανικής παραγωγής «Echolot» του μόνιμου κάτοικου Βερολίνου, Αθανάσιου Καρανικόλα. Τα λέμε ξανά τη Δευτέρα με την πρώτη ανταπόκριση. Auf Wiedersehen!




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑