Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (3-12 Μαρτίου) ανοίγει αύριο τις πύλες του κι εμείς σας παρουσιάζουμε τον απόλυτο οδηγό επιβίωσης για ένα υπέροχο φεστιβάλ, με συνοπτική παρουσίαση και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες (ημέρα, ώρα και αίθουσα της κάθε προβολής) για καθεμιά από τις 19 μας προτάσεις!
Υπόθεση Βόρνεο, των Έρικ Πάουζερ και Ντίλαν Ουίλιαμς (Περιβάλλον)
Προβολές: Παρασκευή 3 Μαρτίου / 20.00 / Τζον Κασσαβέτης και Δευτέρα / 23.00 / Τώνια Μαρκετάκη
Η ιστορία της καταστροφής του τροπικού δάσους της νήσου του Βόρνεο, καθώς και η αναζήτηση του νήματος που οδηγεί σε μυστικούς λογαριασμούς δισεκατομμυρίων, αλλά και στους σκοτεινούς διαδρόμους της διεθνούς μαφίας της ξυλείας. Ένα ντοκιμαντέρ σε συσκευασία περιβαλλοντικού θρίλερ.
Μπόμπι Σαντς: 66 μέρες, του Μπρένταν Τζ. Μπερν (Ιστορία/Μνήμη)
Προβολές: Παρασκευή 3 Μαρτίου / 20.30 / Φρίντα Λιάππα και Παρασκευή 10 Μαρτίου / 23.00 / Φρίντα Λιάππα
Η ιστορία του εθελοντή του IRA Μπόμπι Σαντς, ο οποίος ξεκίνησε απεργία πείνας την 1η Μαρτίου 1981, στις αγγλικές φυλακές, με αίτημα να του αναγνωριστεί το στάτους του πολιτικού κρατούμενου. Μία ενδοσκοπική ματιά σε μία περίοδο και σε μία σειρά γεγονότων που συγκλόνισαν τον κόσμο.
Ο ατμός της ζωής, των Γιόονας Μπέργκχελ και Μίκα Χότακαϊνεν (Carte Blanche στον Δημήτρη Εϊπίδη)
Προβολές: Παρασκευή 3 Μαρτίου / 22.30 / Τζον Κασσαβέτης
Στη Φινλανδία, την πατρίδα της σάουνα, μπορείς να συναντήσεις ξύλινους θαλάμους πλημμυρισμένους από ατμό, ακόμη και στα πιο απίθανα και απομονωμένα μέρη. Ένας τόπος ιερής συνεύρεσης και ξαλαφρώματος, όχι μόνο του σώματος, αλλά κυρίως της ψυχής.
Σαφάρι, του Ούλριχ Ζάιντλ (Περιβάλλον)
Προβολές: Παρασκευή 3 Μαρτίου / 23.00 / Σταύρος Τορνές και Τρίτη 7 Μαρτίου / 20.30 Ολύμπιον
Ο υπέροχος Αυστριακός προβοκάτορας, που μας είχε συναρπάσει πέρσι με το ντοκιμαντέρ Στο υπόγειο, επιστρέφει, με μία ένα συγκλονιστικό οδοιπορικό στο σαδιστικό σπορ του κυνηγιού άγριων θηραμάτων από Ευρωπαίους κυνηγούς, κάπου στις αχανείς εκτάσεις της αφρικανικής ζούγκλας.
Ο απατεώνας, του Μπαρτ Λέιτον (Carte Blanche στον Δημήτρη Εϊπίδη)
Προβολές: Σάββατο 4 Μαρτίου / 15.30 / Φρίντα Λιάππα
Μία από τις πλέον αδιανόητες ιστορίες που έχουμε παρακολουθήσει στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, στην ενότητα της επιλογής 10 ταινιών που έχουν προβληθεί στο παρελθόν, από τον πρώην διευθυντή του Φεστιβάλ, τον Δημήτρη Εϊπίδη. Μία ιστορία όπου απολύτως τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται…
Άουστερλιτς, του Σεργκέι Λοζνίτσα (Μνήμη/Ιστορία)
Προβολές: Σάββατο 4 Μαρτίου / 19.30 / Τζον Κασσαβέτης και Παρασκευή 10 Μαρτίου / 13.15 / Φρίντα Λιάππα
Στη σύγχρονη εποχή της πανταχόθεν κατανάλωσης, ακόμη και ένας τόπος ανείπωτου μαρτυρίου μπορεί να μετατραπεί σε τουριστική ατραξιόν. Με τίτλο που έχει δανειστεί από το ομότιτλο βιβλίο του Ζέμπαλντ, το Άουστερλιτς μας ξεναγεί στα περίεργα μονοπάτια της new age αποκτήνωσης.
Πύργος, του Κιθ Μέιτλαντ (Μνήμη/Ιστορία)
Προβολές: Σάββατο 4 Μαρτίου / 20.30 / Ολύμπιον και Σάββατο 11 Μαρτίου και 20.30 / Τζον Κασσαβέτης
Την πρώτη μέρα του Αυγούστου, του 1966, το πανεπιστήμιο του Τέξας μετατράπηκε σε λουτρό αίματος, όταν ένας ελεύθερος σκοπευτής άνοιξε τυφλό πυρ, αφήνοντας πίσω του 16 νεκρούς και πάνω από 30 τραυματίες. Το ντοκιμαντέρ αυτό συνδυάζει αρχειακό υλικό και animation, για να αναπλάσει αυτή τη μαύρη μέρα.
Κάτω από τον ήλιο, του Βιτάλι Μάνσκι (Αφιέρωμα στον Βιτάλι Μάνσκι)
Προβολές: Κυριακή 5 Μαρτίου / 15.30 / Σταύρος Τορνές
Ένα απολυταρχικό καθεστώς που κάνει πράξη την απόλυτη δυστοπία, μιλώντας μονάχα για φαντασιακές ουτοπίες. Ένα οδοιπορικό στον αθέατο και άγνωστο κόσμο της Βόρειας Κορέας, μία κλεφτή ματιά σε ένα πλέγμα ιδιόμορφων και απολύτως καταπιεστικών σχέσεων μεταξύ κράτους και πολιτών.
78/52, του Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ (Σινεμά)
Προβολές: Κυριακή 5 Μαρτίου / 20.30 / Ολύμπιον και Δευτέρα / 17.30 / Φρίντα Λιάππα
Ένα ντοκιμαντέρ που υμνεί όχι μόνο τον μάστορα του σασπένς Άλφρεντ Χίτσκοκ και την θρυλική ταινία Ψυχώ, αλλά την ίδια τη μαγεία του σινεμά. Έχοντας στο επίκεντρό του τη μυθική σκηνή δολοφονίας στο ντους, το 78/52 μας μυεί στις αθέατες λεπτομέρειες που κρύβει μέσα του κάθε κινηματογραφικό κάδρο.
Δεν είμαι ο νέγρος σου, του Ραούλ Πεκ (Ανθρώπινα Δικαιώματα)
Προβολές: Κυριακή 5 Μαρτίου / 23.00 / Ολύμπιον
Ένα ντοκιμαντέρ για τη διαχρονική σκληρότητας που αντιμετώπισε ο μαύρος πληθυσμός της Αμερικής, σε μία καταγραφή της σκοτεινής πλευράς της αμερικάνικης ιστορίας. Βασισμένο στο έργο του συγγραφέα Τζέιμς Μπόλντγουϊν και υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.
Μέιπλθορπ: Κοίτα τις εικόνες, των Φέντον Μπέιλι και Ράντι Μπαρμπέιτο (Καλειδοσκόπιο)
Προβολές: Κυριακή 5 Μαρτίου / 23.00 / Σταύρος Τορνές και Πέμπτη 9 Μαρτίου / 23.00 / Ολύμπιον
Το πρώτο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ για τον σπουδαίο φωτογράφο Ρόμπερτ Μέιπλθορπ, ο οποίος έφυγε χτυπημένος από AIDS, το 1989. Ένας τολμηρός καλλιτέχνης, του οποίου το έργο θεωρήθηκε ιδιαίτερα προκλητικό, αλλά ωχριούσε μπροστά στον ταραχώδη και ασυμβίβαστο βίο του.
Ιστορίες που (δεν) είπε το σινεμά μας, της Φερνάντα Πεσόα (Διεθνές Διαγωνιστικό)
Προβολές: Δευτέρα 6 Μαρτίου / 18.00 / Ολύμπιον και Τρίτη 7 Μαρτίου 20.30 / Σταύρος Τορνές
Η Βραζιλία, στη δεκαετία του ’70, στέναζε κάτω από το ζυγό μίας στυγνής στρατιωτικής δικτατορίας, που έμελλε να διαρκέσει 21 ολόκληρα χρόνια. Μία αναδρομή σε αυτή τη σκοτεινή περίοδο, μέσα από τις pornchanchadas, τις ταινίες δηλαδή που συνδύαζαν το ελαφρύ πορνό με το λαϊκό θέαμα.
Οι εποχές στο Κενσί: Τέσσερα πορτρέτα του Τζον Μπέρτζερ, των Κόλιν ΜακΚέιμπ, Κρίστοφερ Ροθ, Τίλντα Σουίντον και Μπάρτεκ Ντζιάντοτζ (Αφιέρωμα στον Τζον Μπέρτζερ)
Προβολές: Τρίτη 7 Μαρτίου / 17.30 / Τώνια Μαρκετάκη και Πέμπτη 9 Μαρτίου / 13.00 / Τζον Κασσαβέτης
Το 1973, ο κριτικός τέχνης και συγγραφέας Τζον Μπέρτζερ αποφασίζει να εγκατασταθεί μόνιμα στο χωριουδάκι Κενσί, στις Άλπεις. Τέσσερις στενοί του φίλοι φιλοτεχνούν ισάριθμα κινηματογραφικά πορτρέτα, στα οποία διαπλέκονται η κοσμοθεωρία του Μπέρτζερ με το απόκοσμο τοπίο των Άλπεων.
Τον έλεγα Μόργκαν, του Κάσπερ Κόλιν (Μουσική)
Προβολές: Τρίτη 7 Μαρτίου / 23.00 / Ολύμπιον και Κυριακή 12 Μαρτίου / 21.15 / Τζον Κασσαβέτης
Τον Φεβρουάριο του 1972, ο διάσημος μουσικός της τζαζ Λι Μόργκαν έπεσε νεκρός από το όπλο της συζύγου του, στη διάρκειας μίας παράστασης σε ένα night club, στη Νέα Υόρκη. Ένα ντοκιμαντέρ για την τζαζ, τον έρωτα, την Αμερική, σε ένα κουβάρι πάθους που ξετυλίγεται ατμοσφαιρικά μπροστά στα μάτια και τα αυτιά μας.
Γιάννης Καστρίτσης: Ο άνθρωπος και ο ίσκιος του, του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου (Καλειδοσκόπιο)
Προβολές: Τετάρτη 8 Μαρτίου / 20.00 / Παύλος Ζάννας και Πέμπτη 9 Μαρτίου / 13.00 / Τώνια Μαρκετάκη
Το νέο πόνημα του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου που μας έχει χαρίσει τα υπέροχα ντοκιμαντέρ Ο Μανάβης και Σιωπηλός Μάρτυρας. Ένα κινηματογραφικό πορτρέτο του εικαστικού Γιάννη Καστρίτση, που μετατρέπεται σε εικαστικό οδοιπορικό στα χνάρια που αφήνουν οι άνθρωποι στο πέρασμά τους.
Ντόσον Σίτι: Παγωμένος χρόνος, του Μπιλ Μόρισον (Σινεμά)
Προβολές: Τετάρτη 8 Μαρτίου / 23.00 / Ολύμπιον και Σάββατο 11 Μαρτίου / 22.30 / Τώνια Μαρκετάκη
Η απίθανη αληθινή ιστορία μίας τεράστιας, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, κινηματογραφικής συλλογής, που αριθμούσε περί τις 500 ταινίες του βωβού κινηματογράφου, οι οποίες βρέθηκαν θαμμένες σε μία πισίνα, στα βάθη της επαρχίας του Γιουκόν, στον Καναδά.
Η τελευταία παραλία, των Θάνου Αναστόπουλου και Νταβίντε Ντελ Ντεγκάνε
Προβολές: Παρασκευή 10 Μαρτίου / 17.30 / Τώνια Μαρκετάκη
Ένα ντοκιμαντέρ για μία λαϊκή παραλία στην Τεργέστη της Ιταλίας, όπου ένας τοίχος χωρίζει τους άνδρες από τις γυναίκες. Μία λεπτεπίλεπτη σπουδή στις έννοιες της ταυτότητας, των διαχωρισμών, των κοινωνικών ρόλων, των υπόγειων συνόρων, σαν μία ειρωνική φάρσα για το ατελές της ανθρώπινης φύσης.
Φάκελος: Σοκολάτα, της Μπέντε Φόρερ (Food vs. Food)
Προβολές: Παρασκευή 10 Μαρτίου / 20.00 / Τζον Κασσαβέτης και Σάββατο 11 Μαρτίου / 15.45 / Φρίντα Λιάππα
Η απίστευτη ιστορία τριών Ολλανδών δημοσιογράφων, οι οποίοι βάλθηκαν να δώσουν στη βιομηχανία της σοκολάτας ένα ηχηρό μήνυμα κατά της παιδικής εργασίας, φτιάχνοντας την πρώτη μπάρα σοκολάτας που δεν προέκυψε μέσα από την εκμετάλλευση ανηλίκων.
Ιερό νερό, του Ολιβιέ Ζουρντέν (Διεθνές Διαγωνιστικό)
Προβολές: Σάββατο 11 Μαρτίου / 18.00 / Ολύμπιον και Κυριακή 12 Μαρτίου / 16.00 / Σταύρος Τορνές
Η αναζήτηση της απαρχής των πάντων στη βασανισμένη γη της Ρουάντα, μέσα από μία εξερεύνηση του πιο πολύτιμου νερού, του ιερού νερού της γυναικείας σεξουαλικότητας. Το δέος μπροστά στην ηδονή ως υπέρτατη στιγμή ζωής και θανάτου, σε μία τρυφερή και χιουμοριστική περιπλάνηση σε κόσμους αλλοτινούς.