Ξεκίνημα με τη νέα ταινία του υπέροχου Ιρανού σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαραντί (Πυροτεχνήματα την Τετάρτη, Τι απέγινε η Έλι;, Ένας χωρισμός, Το παρελθόν). Ο Εμποράκος βασίζεται στο πασίγνωστο θεατρικό έργο Ο θάνατος ενός εμποράκου του Άρθουρ Μίλερ και πυροδοτεί τη δαιδαλώδη και μυστηριώδη πλοκή του μέσα από ένα πανέξυπνο εύρημα που μπλέκει την πραγματικότητα με τη μυθοπλασία σε ένα αδιάλυτο κουβάρι. Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας (για τον Σαμπάμπ Χοσεϊνί) και Σεναρίου στο Φεστιβάλ των Καννών.
Συνέχεια με το ψυχολογικό θρίλερ μεταφυσικών διαστάσεων Personal Shopper, του Ολιβιέ Ασαγιάς (που θα είναι και ο σεναριογράφος της νέας ταινίας του Ρόμαν Πολάνσκι), ο οποίος συνεργάζεται για δεύτερη φορά με την Κρίστεν Στιούαρτ, μετά το Clouds of Sils Maria (2014). Βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Καννών εξ ημισείας με την Αποφοίτηση του Κριστιάν Μουντζίου.
Τρίτη μας στάση η νέα ταινία των Ζαν-Πιερ και Λυκ Νταρντέν, με τίτλο Το άγνωστο κορίτσι. Μία νεαρή γιατρός ψάχνει απεγνωσμένα να βρει την ταυτότητα μίας γυναίκας που πέθανε επειδή δεν εγχειρίστηκε τη στιγμή που έπρεπε. Μετά τις μέτριες κριτικές που απέσπασε η ταινία στις Κάννες, οι αδερφοί Νταρντέν προχώρησαν σε αλλαγές στο μοντάζ, καταλήγοντας σε μία βερσιόν ελαττωμένη κατά 7 λεπτά σε σύγκριση με την αρχική μορφή της ταινίας. Όπως και να έχει, όμως, οι Νταρντέν δεν μπορούν ποτέ να προσπεραστούν ελαφρά τη καρδία.
Επόμενος σταθμός μας η πρώτη εκτός Ιαπωνίας ταινία του μάστορα της ανείπωτης φρίκης Κιγιόσι Κουροσάουα, ο οποίος μας είχε εντυπωσιάσει στην τελευταία Μπερλινάλε με το Creepy. Το Daguerrotype (του οποίου ο πρωτότυπος γαλλικός τίτλος είναι «Το μυστικό του σκοτεινού δωματίου») διαθέτει, μεταξύ άλλων, κι ένα υπέροχο καστ όπου φιγουράρουν οι Ταχάρ Ραχίμ, Ολιβιέ Γκουρμέ και Ματιέ Αμαλρίκ.
Συμπληρώνουμε την πρώτη πεντάδα από τα βαριά χαρτιά του 57ου ΦΚΘ με το biopic της περίφημης Αμερικανίδας ποιήτριας Έμιλι Ντίκινσον, A Quiet Passion, δια χειρός Τέρενς Ντέιβις. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο κι έτοιμη να διανύσει όλη την απόσταση μέχρι και την οσκαρική τελετή (αν πιστέψουμε τις φήμες) η Σίνθια Νίξον, η γνωστή Σαμάνθα από το Sex and the City.
Στο τμήμα “Out of Competition” συναντούμε τον επόμενό μας κράχτη, ο οποίος είχε τρελάνει κόσμο και κοσμάκη στο τελευταίο φεστιβάλ του Σάντανς. Στο Swiss Army Man των Ντάνιελ Σέινερτ και Ντάνιελ Κουάν, ο Πολ Ντέινο (που θα πραγματοποιήσει οσονούπω και το σκηνοθετικό του ντεμπούτο) ναυαγεί σε ένα ερημονήσι κι έχει ως μοναδική παρέα και συντροφιά ένα πτώμα που διαθέτει τρομερά ανθρώπινες αντιδράσεις και συνήθειες. Στον ρόλο του πτώματος ο πάλαι ποτέ Χάρι Πότερ, Ντάνιελ Ράντκλιφ.
Προχωρώντας στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες», το μάτι μας πέφτει αυτόματα στην ταινία Ο θάνατος του Λουδοβίκου ΙΔ΄, που εξιστορεί τις τελευταίες μέρες του Λουί Κατόρζ, γνωστού με το προσωνύμιο «Ο βασιλιάς Ήλιος». Όταν μάλιστα συνδυάζονται τα ονόματα του natural born provocateur Καταλανού σκηνοθέτη Αλμπέρ Σέρα και του θρύλου της nouvelle vague Ζαν-Πιερ Λεό, το πράγμα αγριεύει επικίνδυνα…
Συνεχίζουμε με αμείωτο κέφι και ψαχουλεύοντας στο ίδιο τμήμα ξετρυπώνουμε το animation The Girl Without Hands του Γάλλου Σεμπαστιάν Λάουντενμπαχ, ο οποίος πραγματοποιεί το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του, μετά από μία τρομερά επιτυχημένη πορεία στις μικρού μήκους ταινίες. Η ταινία βασίζεται σε ένα από τα λιγότερα γνωστά, αλλά ιδιαίτερα σκοτεινά, παραμύθια των αδερφών Γκριμ, στο οποίο ένα κορίτσι στερείται τα χέρια του εξαιτίας μίας συμφωνίας του πατέρα της με τον διάβολο. Ειλικρινά, ανυπομονούμε…
Μία από τις καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης είναι η καθιέρωση του τμήματος «Αντί / Κατοπτρισμοί» (“Mirror / Images”), όπου δώδεκα ταινίες θα παρουσιαστούν σε (έξι) ζεύγη, με τα επιμέρους σκέλη αυτών να βρίσκονται σε ένα δίαυλο επικοινωνίας και συνδιαλλαγής. Το πλέον ενδιαφέρον από αυτά τα έξι ζεύγη είναι αυτό που αποτελείται από την ταινία Christine του Αντόνιο Κάμπος, με την αγαπημένη Ρεμπέκα Χολ στον πρωταγωνιστικό ρόλο, και το ντοκιμαντέρ Kate Plays Christine του Ρόμπερτ Γκριν. Κεντρικό θέμα σε αμφότερες τις περιπτώσεις η αινιγματική φιγούρα της τηλεοπτικής παρουσιάστριας Κριστίν Τσάμπακ, η οποία αυτοκτόνησε on air στις 15 Ιουλίου 1974.
Κλείνουμε τη δεκάδα μας, με μία αναφορά σε ένα ακόμη νέο τμήμα που θα κάνει την πρεμιέρα του στο 57ου ΦΚΘ, το μεταμεσονύκτιο “’Round Midnight”, με underground ταινίες από όλο τον κόσμο που έχουν αφήσει το δικό τους ανεξίτηλο στίγμα στα λιγότερο προβεβλημένα κεφάλαια της κινηματογραφικής ιστορίας. Ειδική μνεία οφείλει να γίνει στο ιστορικό At Midnight I’ll Take Your Soul (1964), του Βραζιλιάνου Ζοζέ Μαρίνς, το οποίο θεωρείται η πρώτη ταινία τρόμου του βραζιλιάνικου σινεμά. Καιρός να γνωρίσετε έναν από τους πιο καλτ ήρωες που έχετε δει ποτέ, τον υπέροχο νεκροθάφτη Coffin Joe…