Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, στο τρίτο φετινό της αφιέρωμα με τίτλο Τώνια Μαρκετάκη & Φρίντα Λιάππα «Strength of Freedom», τιμά τις δύο Ελληνίδες δημιουργούς που έχουν δώσει τα ονόματά τους στις φεστιβαλικές αίθουσες της Αποθήκης Δ´. Το εν λόγω αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 8 μέχρι την Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016 και θα περιλαμβάνει δύο καθημερινές προβολές στην αίθουσα «Σταύρος Τορνές», στην Αποθήκη Α΄ του Λιμανιού. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το πρώτο διήμερο του αφιερώματος, ο σκηνοθέτης -και σύντροφος της Φρίντας Λιάππα- Κυριάκος Αγγελάκος θα προλογίσει τις ταινίες της.
Σε αυτό το σημείο, να υπενθυμίσουμε ότι η τιμή της γενικής εισόδου είναι 4 ευρώ, ενώ η αντίστοιχη για τα μέλη της Ταινιοθήκης και τους κατόχους CineΚάρταF πέφτει στα 3 ευρώ. Αν αναρωτιέστε πόσο κοστίζει να γίνει κανείς μέλος της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, σας ενημερώνουμε ότι η ετήσια συνδρομή αποτιμάται στο συγκλονιστικό ποσό του 1 ευρώ… Ευθύς αμέσως κι αναλυτικά, οι προβολές του 3ου φετινού αφιερώματος της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης.
Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου
18:30 Μετά σαράντα μέρες / Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις / Απεταξάμην
21:00 Ιωάννης ο βίαιος
Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου
18:30 Οι δρόμοι της αγάπης είναι νυχτερινοί
21:00 Η τιμή της αγάπης
Σάββατο 10 Δεκεμβρίου
18:00 Ιωάννης ο βίαιος
21:15 Οι δρόμοι της αγάπης είναι νυχτερινοί
Κυριακή 11 Δεκεμβρίου
18:30 Η τιμή της αγάπης
21:00 Μετά σαράντα μέρες / Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις / Απεταξάμην
Οι ταινίες:
Ιωάννης ο βίαιος (1973)
Σκηνοθεσία: Τώνια Μαρκετάκη
Παίζουν: Μανώλης Λογιάδης, Μίκα Φλώρα, Βαγγέλης Καζάν, Νίκος Γκλάβας, Μηνάς Χατζησάββας
Διάρκεια:180΄
Το ντεμπούτο της Τώνιας Μαρκετάκη, είναι μια ταινία για τον νόμο και την θεατρικότητα του νόμου. Η αναπαράσταση της σκηνής του φόνου γίνεται με αλλεπάλληλα φλας μπακ και με πλήθος αμφιλεγόμενων όσο και αντικρουόμενων μαρτυριών. Μέσα από τον ημερήσιο τύπο δεν πληροφορούμαστε μονάχα για τις συνθήκες της δολοφονίας, αλλά και για το κοινωνικό πλαίσιο της εποχής -της Ελλάδας της δεκαετίας του ’60- τα ήθη που κυριαρχούν και εκείνα που αρχίζουν να δημιουργούνται. Στη διάρκεια της δίκης, εν είδει καλειδοσκόπιου, ακούγονται πολλές «αλήθειες» αλλά η προσπάθεια για αναζήτηση της Αλήθειας, μένει μετέωρη και ανολοκλήρωτη, αποκαλύπτοντας όμως ανάγλυφα την σύγκρουση του ατόμου με την κοινωνία. Αυτό το σφιχτοδεμένο ψυχολογικό δικαστικό δράμα που εισάγει με δεξιοτεχνία την τρέλα στο κοινωνικό πεδίο, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα που έλαβαν χώρα στην Ελλάδα κατά την ταραγμένη δεκαετία του ‘60. Η Τώνια Μαρκετάκη εστιάζει περισσότερο στην ανάλυση των χαρακτήρων που παίρνουν μέρος στην υπόθεση παρά στην καταγραφή των επίσημων αστυνομικών αρχείων. Η δημιουργός επιχειρεί στον Ιωάννη τον βίαιο μια τολμηρή σύνθεση εστιάζοντας στην «αντιπαράθεση» κοινωνίας και ατόμου σε πολλαπλά επίπεδα.
Η τιμή της αγάπης (1983)
Σκηνοθεσία: Τώνια Μαρκετάκη
Παίζουν: Τούλα Σταθοπούλου, Άννυ Λούλου, Στρατής Τσοπανέλης, Άλκης Κωνσταντής, Κώστα Αρζόγλου
Διάρκεια: 110΄
Μεταφέροντας στη μεγάλη οθόνη τη νουβέλα «Η τιμή και το χρήμα» του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, η Τώνια Μαρκετάκη, στη δεύτερη ταινία της καταγράφει την καταπίεση μιας γυναίκας στις αρχές του αιώνα, ενός πλάσματος που από τις υπάρχουσες κοινωνικές συνθήκες μεταμορφώνεται σ’ ένα άβουλο αντικείμενο προς αγορά. Η εικόνα της Ρήνης, της ανύπαντρης μητέρας που έρχεται σε σύγκρουση τόσο με την ανδρική όσο και τη μητρική εξουσία στην ελληνική επαρχία, εκπροσωπεί την εικόνα της γυναίκας που διεκδικεί την ακεραιότητα της ύπαρξής της και την αυτοεκτίμησή της σε μια προσπάθεια αυτοκαθορισμού της ίδιας της ταυτότητάς της. Πρόκειται για ένα δράμα εποχής, με έντονα στοιχεία κοινωνικής κριτικής κυρίως σε σχέση με την τάξη και το φύλο.
Μετά σαράντα μέρες (1972)
Σκηνοθεσία: Φρίντα Λιάππα
Διάρκεια: 20΄
Ένας φαντάρος περιπλανιέται στους δρόμους της Αθήνας με την πρώτη άδεια της θητείας του. Με αυτή την ταινία μικρού μήκους, σε παραγωγή του περιοδικού «Σύγχρονος Κινηματογράφος», πρωτοεμφανίζεται η Φρίντα Λιάππα στο ελληνικό σινεμά.
Απεταξάμην (1980)
Σκηνοθεσία: Φρίντα Λιάππα
Διάρκεια: 25΄
Μια σύντομη ιστορία τρόμου. Ένα κινηματογραφικό πέρασμα από το ρεαλιστικό στο φανταστικό, μέσα από τα μάτια ενός κοριτσιού. Ταινία σπουδή-πάνω στην εφηβική σεξουαλικότητα και στον φόβο του άγνωστου που αυτή η σεξουαλικότητα κουβαλά και ταυτόχρονα ένας φόρος τιμής στο ίδιο το κινηματογραφικό μέσο.
Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις (1977)
Σκηνοθεσία: Φρίντα Λιάππα
Διάρκεια: 45΄
Παίρνοντας τον τίτλο ενός λαϊκού τραγουδιού του Μητροπάνου, το Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις, η Φρίντα Λιάππα χτίζει μια ταινία μεσαίου μήκους, στην οποία εντάσσει όλα τα στοιχεία της προσωπικής της μυθολογίας. Η σκηνοθέτιδα από τη Μεσσήνη σκιαγραφεί ανάγλυφα και με αιχμηρό τρόπο μια συγκεκριμένη γενιά και μια συγκεκριμένη εποχή: αυτή της Μεταπολίτευσης.
Οι δρόμοι της αγάπης είναι νυχτερινοί (1981)
Σκηνοθεσία: Φρίντα Λιάππα
Παίζουν: Μαρία Σκούντζου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Γρηγόρης Ευαγγελάτος, Μαριτίνα Πάσσαρη, Σταμάτης Φασουλής, Χρυσούλα Διαβάτη. Διάρκεια: 90΄
Ακολουθώντας τον άξονα «μνήμη-πόθος-ηδονή-κινηματογράφος-κόσμος», οι εικόνες της Φρίντας Λιάππα ακολουθούν τα γυναικεία σώματα και πρόσωπα προσπαθώντας, ιδιαίτερα στη διάρκεια των ατελείωτων ωρών της νύχτας, να αφουγκραστούν τον βαθύ ερωτισμό, τη μοναξιά, την απειλή που παραμονεύει, την απελπισία και την καταστροφή που πλησιάζει. Ένα ψυχολογικό δράμα που αντλεί από το όνειρο, το παρελθόν, τη δύναμη της μνήμης, την ευαισθησία και την παράδοση του μελοδράματος.