What's On The Mercy

12 Ιουλίου 2018 |

0

The Mercy

Αγγλία, 1968. Ο ερασιτέχνης ναυτικός και  εντερπρενέρ της εποχής Ντόναλντ Κρόουχαρστ αποφασίζει να τολμήσει αυτό που κανείς μέχρι τότε δεν είχε καταφέρει: να κάνει το διάπλου της γης μόνος του δίχως καμία στάση και μάλιστα με ένα δικό του αυτοσχέδιο σκάφος. Σημείο εκκίνησης η μικρή παραθαλάσσια πόλη στην οποία κατοικεί με την οικογένειά του και προβλεπόμενο χρονικό διάστημα παραμονής στο σκάφος εννιά μήνες. Στις 31 Οκτωβρίου, λοιπόν, ο γενναίος ερασιτέχνης σαλπάρει για τα πέρατα της γης και πίσω και αρχίζει μια περιπέτεια πολύ διαφορετική από αυτή που νόμιζε πως θα ζήσει.

Ο ικανότατος δημιουργός Τζέιμς Μαρς κινηματογραφεί αυτήν ακριβώς την περιπέτεια, ξεγελώντας ηθελημένα το θεατή και κάνοντας τον να πιστεύει καθ’ όλη τη διάρκεια του πρώτου και ολίγον τι βεβιασμένου μέρους της ταινίας ότι πρόκειται να παρακολουθήσει μια κλασική θαλάσσια ταινία επιβίωσης. Συμπεριφέρεται στον ήρωα του με τρόπο σχεδόν βιβλικό και λίγο μετά το χρονικό σημείο της αναχώρησής του μετατοπίζει το κέντρο βάρους της ταινίας, καθιστώντας σταδιακά σαφές ότι η ταινία του δεν αναζητά τα όρια του ανθρώπου σε συνθήκες απόλυτης μοναξιάς και υπαρξιακής αγωνίας αλλά εξετάζει τις έννοιες του παραδείσου και της κόλασης, με κριτήριο την αλήθεια.

Για τον Κρόουχαρστ, η δοκιμασία είναι  μόνο η αφορμή. Σύντομα, βρίσκεται παγιδευμένος στις φαντασιώσεις και τις αυταπάτες του. Η απονενοημένη του ενέργεια στηρίχτηκε στα πιο σαθρά θεμέλια και αυτός δεν είναι ο άνθρωπος που θα αντιπαρέλθει όλες τις αντιξοότητες, καθώς του λείπουν βασικές γνώσεις και εμπειρίες. Τελικά, η ιστορία του δεν είναι καν μια ιστορία υπεράνθρωπου θάρρους και θέλησης, αλλά κανιβαλισμού από τον μέγα ανθρωποφάγο της συντεταγμένης πολιτείας: τους σπόνσορες και τα μίντια.

Ο ίδιος επέλεξε να κινήσει για αυτό το ταξίδι γιατί αναζητούσε την ηρεμία της ψυχής του. Ως εφευρέτης ναυτικών εργαλείων, δεν άντεχε άλλο να βλέπει εαυτόν καθηλωμένο στη στεριά. Ένιωσε το πάθος του να βράζει και δε μπορούσε παρά να το υπηρετήσει. Οι χορηγοί του όμως έστησαν γύρω του ένα ολόκληρο παζάρι προσδοκιών και προσπάθησαν να μοσχοπουλήσουν την ιστορία του, μετατρέποντάς τον, παρά τη θέλησή του, σε κερδοφόρο σύμβολο. Με λίγα λόγια, ο Κρόουχαρστ σάλπαρε για να βρει τον παράδεισο της εσωτερικής του ηρεμίας, αλλά η στεριανή κόλαση είχε εξαρχής ορίσει τη μοίρα του.

Μοιραία, γύρω από το όνομα του συμπαθούς ερασιτέχνη κατασκευάστηκε μια πλαστή ιστορία από αυτή που αρέσει στους παραμυθάδες να αφηγούνται και στον απλό κόσμο να καταναλώνει. Μία ιστορία θριάμβου και ενός αουτσάιντερ που κατορθώνει τα ακατόρθωτα κόντρα σε κάθε πρόβλεψη. Η αλήθεια λίγο ενδιαφέρει σε μια τέτοια περίπτωση˙ το ταξίδι είχε ήδη γίνει προϊόν και αυτό μόλυνε κάθε εξαγνιστική του διάσταση. Τραγική φιγούρα η σύζυγος του ναυτικού, που απέμεινε να ακούει τους διθυράμβους του Τύπου, έχοντας απολέσει ουσιαστικά κάθε επαφή με τον σύντροφό της που θαλασσοδέρνεται.

Όλον αυτό τον μιντιακό και εμπορικό όλεθρο ο Μαρς τον εικονοποιεί κάπως σχηματικά. Εξαντλείται στο να ανατρέψει τους όρους της ταινίας επιβίωσης στη θάλασσα και δεν ανιχνεύει τα όρια της επίγειας κόλασης που κυριαρχεί. Μοιάζει ανά στιγμές να αντιμετωπίζει φοβικά την αρχική του επιλογή και να επιχειρεί να προσδώσει έναν περιπετειώδη χαρακτήρα στο φιλμ που θολώνει την εικόνα του κεντρικού δράματος και καταφέρνει σοβαρές πληγές στο ρυθμό. Αποσπά βέβαια μια μεστή κεντρική ερμηνεία από τον Κόλιν Φερθ, ο οποίο διατηρεί με αξιέπαινη ακρίβεια το μέτρο και ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις ενός μοναχικού ρόλου.

Συνολικά είναι ένα φιλμ που ενώ θα μπορούσε να φανεί τολμηρό, λυγίζει από το βάρος της αληθινής ιστορίας που αφηγείται. Το τελικό αποτέλεσμα εμφανίζει σοβαρά δείγματα αποπροσανατολισμού και τελικά ματαιώνεται ο ίδιος ο σκοπός του. Ωστόσο, παρότι τελικά δεν αφήνεται πλήρως  ούτε στην υπαρξιακή ενδοσκόπηση του ήρωα του ούτε στην ανατομική κοινωνική του σκοπιά, αποτελεί μια αξιόλογη ματιά πάνω στις αφηρημένες έννοιες της αλήθειας και του ψέματος, της ηρεμίας και της αδιαπραγμάτευτης καθολικής διαταραχής. Της δικαίωσης και της διάψευσης. Της (επίγειας) κόλασης και του οριστικά χαμένου στο βάθος του ορίζοντα παραδείσου.




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑
  • CineDogs TV

  • Φίλιππος Χατζίκος

  • CineDogs Supporters

  • Cinedogs Opinions

    Ποια θεωρείτε πως είναι η καλύτερη ταινία του Λαρς Φον Τρίερ;
  • FB Cinedogs

  • Latest Posts