What's On Mustang

10 Δεκεμβρίου 2015 |

0

Mustang

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Ντενίζ Γκαμζέ Έργκυβεν

Παίζουν: Γκιουνές Σενσόι, Ντόνγκα Ζεϊνέπ Ντόγκοσλου, Τούγμπα Σουνγκούρογλου, Ελίτ Ισκάν, Ιλαϊντά Ακντογάν, Αϊμπέργκ Πεκγάν

Διάρκεια: 94’

Μικρά διαμάντια ξεπηδούν από την Τουρκία όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια. Από τον υπέροχο Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν μέχρι τον πολυτάλαντο Ρεχά Ερντέμ, οι Τούρκοι σκηνοθέτες πλουτίζουν την ευρωπαική φιλμογραφία με όλο και πιο ολοκληρωμένες καλλιτεχνικά δουλειές και φτιάχνουν εκείνο το ιστορικό υπόβαθρο μνήμης που χρειάζεται η γείτονα χώρα για να ξεκουνηθεί από τον συντηρητικό της βάλτο. Αυτή είναι η Τουρκία. Μία χώρα αντιθέσεων. Από τη μία, ο συντηρητισμός και ο συγκεντρωτισμός του Ερντογάν και από την άλλη, το σινεμά. Ένα σινεμά ορμητικό, πρόθυμο να συγκρουστεί με παγιωμένες λογικές, έτοιμο να ανοίξει τα φτερά του και να επικοινωνήσει με απαιτητικό κοινό.

Σ’ αυτή την κατηγορία, λοιπόν, ανήκει και η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Τουρκάλας σκηνοθέτιδος, Ντενίζ Γκαμζέ Εργκυβέν, η οποία συνυπογράφει και το σενάριο μαζί με την Αλίς Ουνικούρ, με τίτλο Οι ατίθασες. Η ταινία λαμβάνει χώρα σε ένα χωριό στην βόρεια Τουρκία, στη Μαύρη Θάλασσα, στο ξεκίνημα του καλοκαιριού. Το σχολείο κλείνει και η Λαλέ (η νεότερη απ’ όλες), μαζί με τις αδερφές της, παίζουν αθώα με κάποιους συμμαθητές τους στην θάλασσα. Κάτι σαν το αντίστοιχο δικό μας μπουγέλο, αλλά στην θάλασσα. Η γιαγιά τους μαθαίνει αυτή την «ανηθικότητα» και μαζί με τον θείο τους (οι γονείς των κοριτσιών έχουν πεθάνει) αποφασίζουν να τις τιμωρήσουν με κατ’ οίκον περιορισμό. Το σπίτι μετατρέπεται σε φυλακή και η δήθεν ηθική γίνεται ο αυστηρός δικαστής που δεν σηκώνει και πολλά πολλά.

mustang 2

Μα είναι από την φύση του ο άνθρωπος ατίθασος. Πώς να του στερήσεις την ελευθερία του και να περιμένεις να μην αντιδράσει; Τι περιμένεις από πέντε νεαρά κορίτσια με ορμή και κέφι για ζωή όταν τους τιμωρείς, χωρίς καν να δεχτείς την οποιαδήποτε κουβέντα προς υπεράσπισή τους;  Η σεξουαλική ένταση της ηλικίας ποινικοποιείται ηθικά χωρίς λόγο και η γνώμη της κοινωνίας (σ’ αυτή την περίπτωση, της κοινωνίας του χωριού) ζυγίζει παραπάνω από την βιολογική ανάγκη. Αυτή είναι και η λογική του κράτους της Τουρκίας. Ο νόμος έρχεται να ισοπεδώσει το δίκιο και να γίνει αδιαπραγμάτευτος παράγοντας υποταγής των φυσικών ροπών του ανθρώπου.

Τα κάγκελα που στήνει ο θείος των κοριτσιών πέριξ του σπιτιού δεν στέκονται επόδιο για τις μικρές, οι οποίες κάθε φορά καταφέρνουν να ξεφύγουν είτε για κάποιον έρωτα, είτε για να δουν ποδόσφαιρο (!), είτε για να μάθουν να οδηγούν αυτοκίνητο. Όσο όμως προσπαθούν να αποδείξουν την ελεύθερη φύση τους, τόσο πιο πολύ τιμωρούνται. Και ποια είναι η μεγαλύτερη τιμωρία για ένα νεαρό κορίτσι; Να την παντρέψουν με κάποιον που αντικρίζει για πρώτη φορά στη ζωή της, στον αρραβώνα της. Όταν μάλιστα μία από τις νεαρές ρωτά την γιαγιά αν αγαπούσε τον παππού, εκείνη -ολότελα αθώα και φυσικά- απαντά ότι αναγκαστικά, τον αγάπησε με τον καιρό. Μπορεί ένα ελεύθερο μυαλό να αντέξει το «αναγκαστικά»; Μπορεί να χωρέσει σε μία αθώα καρδιά η βαριά τιμωρία εκμηδένισης του έρωτα;

mustang

Όσο μελό ή σκληρό κι ακούγεται το στόρυ, τόσο αβίαστα και απλά το ξεδιπλώνει η ταλαντούχα Εργκυβέν. Με πολλές πρέζες  χιούμορ, καθώς και με μία αίσθηση γενικού πλάνου που ξεπερνά τα γεγονότα που εκτυλίσσονται σε ένα μικρό χωριό, η Εργκυβέν καταφέρνει να επικοινωνήσει τον κινηματογραφικό της ύμνο εις την ελευθερία. Μία ελευθερία που πάει παρέα με την ανθρώπινη ύπαρξη και πορεύεται κόντρα στα στερεοτυπικά δεσμά που βάζει το παλιό. Ταυτόχρονα όμως, η Εργκυβέν αρνείται να υποπέσει στην νομοτέλεια του μανιχαϊστικού διπόλου καλού-κακού. Παρουσιάζει τα κορίτσια ως θύματα, αλλά στη θέση του θύτη βάζει την παράδοση. Μια παράδοση που θα κάνει τα πάντα για να υπερισχύσει και να εξαφανίσει με μένος οποιαδήποτε αντίθετη φωνή. Η γιαγιά και ο θείος, λοιπόν, αν και παρουσιάζονται ως εκπρόσωποι του κακού, συγχωρούνται με ένα τρόπο έμμεσο, αλλά αρκετά διακριτό, μέσα από χάδια κι εκδηλώσεις αγάπης και ενδιαφέροντος.

Mustang

Η ιστορία ξεμπλέκει γρήγορα από αργοκίνητες εμμονές, καθαρίζει μια και καλή με το σοβαροφανές του πράματος και δίνει ένα αισιόδοξο μήνυμα προσωπικής αντίστασης απέναντι σε παγιωμένες λογικές. Η νίκη έρχεται με απώλειες, όπως και κάθε αγώνας που δίνεται κόντρα σε ένα δυνατό αντίπαλο. Εξαιρετικά καθοδηγημένες οι νεαρές ηθοποιοί, ξεδιπλώνουν με απλότητα το ταλέντο τους, καθορίζοντας άριστα τον ρυθμό. Υψηλού επιπέδου σκηνοθεσία, δεν φλυαρεί, δείχνει τα απαραίτητα, με μία κάμερα ανήσυχη, παρατηρητική, που αφήνει την σκηνή λιτή, αλλά χωρίς κενά. Εξαιρετική η φωτογραφία του Νταβίντ Χιζαλετ -οι διευθυντές φωτογραφίας της Τουρκίας έχουν εξάλλον να επιδείξουν ένα εντυπωσιακό παλμαρέ στο ενεργητικό τους. Στα αρνητικά της, η καθυστερημένη χρήση του voice over, αλλά και το χωρίς καμία αφηγηματική λογική «πέσιμο» του θείου σε δύο από τα κορίτσια, έστω και αν αυτό αφήνεται λίγο θολό και προσπερνάται γρήγορα.

Mustang - Movie hub web news entertainment trailers reviews - Movieholic Hub

Για το τέλος, κρατάμε μία παραδοξότητα στο πεδίο της παραγωγής. Η ταινία μιλά αποκλειστικά τούρκικα, το σκηνικό αφορά ένα χωριό της Τουρκίας, οι συντελεστές είναι Τούρκοι, αλλά στην παραγωγή συμμετέχει και μία γαλλική εταιρεία. Γι’ αυτό τον λόγο, η Γαλλία στέλνει την ταινία ως εκπρόσωπο της για τις υποψηφιότητες των Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας! Τέλειο;

 




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑
  • CineDogs TV

  • Ευριπίδης Ταρασίδης

  • CineDogs Supporters

  • Cinedogs Opinions

    Βγήκαν, λοιπόν, στις αίθουσες, οι «Νεκροί» του Τζιμ Τζάρμους. Ευκαιρία να μάθουμε την άποψή σας! Ποια είναι η αγαπημένη σας ταινία μυθοπλασίας του πρίγκιπα του coolness;
  • FB Cinedogs

  • Latest