Η αρχική σπίθα έμπνευσης που οδήγησε στη γέννηση των Leningrad Cowboys προέκυψε (πού αλλού;) σε ένα μπαρ στο Ελσίνκι, το σωτήριο έτος 1986, όταν ο Άκι Καουρισμάκι και οι Σάκε Γιαρβενπάα και Μάτο Βαλτόνεν, μέλη της comedy rock μπάντας Sleepy Sleepers, αποφάσισαν να ιδρύσουν ένα συγκρότημα με αυτό το περίεργο όνομα που θα λειτουργούσε με σαρκαστική διάθεση απέναντι στο προδιαγεγραμμένο τέλος του Ψυχρού Πολέμου και τη σαρωτική επικράτηση του αμερικάνικου τρόπου ζωής στις χώρες του Ανατολικού Μπλοκ. Εκείνη την εποχή, παρεμπιπτόντως, ο Άκι Καουρισμάκι δεν ήταν κάποιος αστέρας του arthouse σινεμά, αλλά ένας ανερχόμενος σκηνοθέτης που είχε στο ενεργητικό του 3 ταινίες (Crime and Punishment [1983], Calamari Union [1985], Shadows in Paradise [1986]).
Επιστρέφοντας στους Leningrad Cowboys, ενώ το αρχικό προέβλεπε απλώς το ότι ο Καουρισμάκι θα σκηνοθετούσε τα βίντεο κλιπ της μπάντας, η δημιουργική διάθεση μάλλον ξεχείλιζε σε όλους τους εμπλεκόμενους, με αποτέλεσμα να προκύψουν 3 μικρού μήκους ταινίες, στις οποίες μάλιστα συμμετείχε και ένα πλήθος από φιγούρες που παρέλασαν σε ολόκληρη την καουρισμακική φιλμογραφία. Οι τρεις αυτές μικρού μήκους ταινίες, διάρκειας από 5 ώς 8,5 λεπτά είναι κάτι σαν κινηματογραφημένα βίντεο κλιπ, όπου υπάρχει ξεκάθαρη αφηγηματική ροή και κινηματογραφική σκηνοθεσία, καθώς οι εικόνες πλαισιώνονται από μουσική και τραγούδι. Μπορείτε να απολαύσετε και τις τρεις αμέσως τώρα:
Rocky VI (1986)
Thru the Wire (1987)
LA Woman (1988)
Το επόμενο βήμα είχε ήδη αρχίσει να διαγράφεται στον ορίζοντα: μια μεγάλου μήκους ταινία με πρωταγωνιστές τους Leningrad Cowboys. Το Leningrad Cowboys Go America βγήκε στις αίθουσες το 1989, με τον τίτλο του να αποτελεί έμμεσο φόρο τιμής στην ταινία Go West (1940), των αδερφών Μαρξ. Το δε γεγονός ότι πραγματοποιεί cameo εμφάνιση ο Τζιμ Τζάρμους, στον ρόλο ενός πλασιέ αυτοκινήτων, ουδεμία έκπληξη πρέπει να μας/σας προκαλεί, καθότι είναι γνωστό πως σε οτιδήποτε κουλ διαδραματίζεται στον πλανήτη Γη με κάποιο τρόπο να βρίσκεται μπλεγμένος και ο αγαπητός JJ. Στο μεταξύ, ο Καουρισμάκι είχε ήδη γυρίσει άλλες δύο μεγάλου μήκους ταινίες, το Hamlet Goes Business (1987) και το Ariel (1988), με το δεύτερο να αποτελεί την πρώτη του ταινία του Φινλανδού σκηνοθέτη που ταξίδεψε σε καταξιωμένα διεθνή φεστιβάλ.
Tο Leningrad Cowboys Go America, που αστραπιαία ενδύθηκε με τον μανδύα του cult icon, αποτέλεσε το έναυσμα προκειμένου η μπάντα να αποκτήσει σάρκα και οστά σε μόνιμη -και όχι περιστασιακή όπως συνέβαινε μέχρι εκείνη τη στιγμή- βάση, υιοθετώντας παράλληλα τα εξωφρενικά κουρέματα που μετατράπηκαν σε σήμα κατατεθέν του συγκροτήματος. Οι Leningrad Cowboys εμφανίστηκαν σε άλλες δύο ταινίες του Καουρισμάκι, το Leningrad Cowboys Meet Moses (1994), που λειτουργεί ως σίκουελ της αρχικής ταινίας, καθώς και το Total Balalaika Show (1994), που στην ουσία αποτελεί μια κινηματογραφημένη συναυλία.
Τον Ιούνιο του 1993, που λέτε, οι Leningrad Cowboys έδωσαν συναυλία στο Ελσίνκι, συνοδευόμενοι από την πλήρη 160μελή σύνθεση της θρυλικής χορωδίας του Κόκκινου Στρατού, γνωστής και ως Alexandrov Enseble (σημ: ανήμερα των Χριστουγέννων του 2016, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της χορωδίας και 63 μέλη αυτής βρήκαν φρικτό θάνατο σε αεροπορική συντριβή). O Kαουρισμάκι συνεργάστηκε σε δύο ακόμη περιπτώσεις με τους Leningrad Cowboys, σκηνοθετώντας τα βίντεο κλιπ για τις διασκευές των τραγουδιών Those Were the Days (1992, σημ: η πλάκα είναι ότι το διάσημο τραγούδι της Mέρι Χόπκινς που γνωρίζουμε όλοι αποτελεί διασκευή του παραδοσιακού ρώσικου τραγουδιού Dorogoi Dlinnoyu) και These Boots (1993). Ακούστε και απολαύστε: