Reviews THE DEBT

20 Οκτωβρίου 2011 |

0

THE DEBT

Σκηνοθεσία: Τζον Μάντεν

Παίζουν: Έλεν Μίρεν, Γιέσπερ Κρίστενσεν, Τζέσικα Τσαστέιν, Σαμ Γουόρθινγκτον.

Διάρκεια: 114’

Μεταφρασμένος τίτλος: «Το χρέος»

Οι γνωστότερες ταινίες του Αμερικάνου σκηνοθέτη Τζον Μάντεν (τουλάχιστον στην Ελλάδα) είναι οι εξής δύο. Καταρχήν, το παραμυθάκι «Ο Ερωτευμένος Σαίξηρ» με το, ουρανοκατέβατο και αξιοπερίεργο ακόμη και για τον θεσμό των Όσκαρ, παλμαρέ των 7 αγαλματιδίων. Δεύτερον, το αφόρητα γλυκανάλατο και βαρετό «Το μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι», το οποίο προβλήθηκε ξανά και ξανά από την ελληνική τηλεόραση, μόνο και μόνο επειδή γυρίστηκε στην Κεφαλλονιά και το οφείλαμε να το αγκαλιάσουμε ως μία ταινία «δική μας». Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο Μάντεν επιχειρεί να κολυμπήσει κάπως βαθύτερα, διασκευάζοντας την ισραηλινή ταινία «Ha-Hov», γυρισμένη το 2007, σε σκηνοθεσία του Ασάφ Μπέρνσταϊν. Μία μίξη κατασκοπευτικού θρίλερ και ψυχολογικού δράματος χαρακτήρων που φιλοδοξεί να ξεπροβάλει σταδιακά, αν θέλαμε να συνοψίσουμε τις καλές και μάταιες προθέσεις σε μία φράση. Ζόρικη αποστολή σαφέστατα, ιδιαίτερα για ένα σκηνοθέτη που ως τώρα δείχνει να αρκείται στην καλοφτιαγμένη επιφάνεια. Αφενός, διότι το μεν πρώτο σκέλος απαιτεί σφιχτοδεμένο σκελετό και τρομερά λεπτομερή προεργασία, ώστε η διαδρομή να είναι σαφής και να μην μπάζει από πουθενά. Αφετέρου, διότι το δεύτερο σκέλος έχει ανάγκη την ύπαρξη πολλών στρωμάτων, τα οποία θα ξεπηδούν το ένα μέσα από το άλλο και θα δίνουν μία διάσταση ανθρώπινη σε ένα πλαίσιο γενικό και απρόσωπο.

Οι πρώτες εντυπώσεις μοιράζουν υποσχέσεις, αν εξαιρέσουμε φυσικά το άσκοπο και πρόχειρο πήγαινε – έλα στο χρόνο, το οποίο μοιάζει χωρίς λόγο ύπαρξης. Το θέμα σύνηθες και πολλάκις αξιοποιημένο από την κινηματογραφική βιομηχανία, από το άψυχο και προβλέψιμο «Μουσικό κουτί» του Γαβρά ως το καθηλωτικά σκοτεινό «Marathon Man» του Τζον Σλέσινγκερ. Τρεις εθνικοί ήρωες του κράτους του Ισραήλ ξανασμίγουν με αφορμή ένα βιβλίο που αναπλάθει το ανδραγάθημά τους, την εύρεση και εξόντωση δηλαδή ενός Ναζί εγκληματία πολέμου. Το πρόσωπο της πρωταγωνίστριας Έλεν Μίρεν όμως είναι χαρακωμένο από την αμφιβολία, από κάτι το ανείπωτο και μακρινό που μας πληροφορεί πως η όλη ιστορία έχει όψεις σκοτεινές που δεν βγήκαν ποτέ στην επιφάνεια. Τα παγωμένα βλέμματα που ανταλλάσσουν οι άλλοτε συνοδοιπόροι επιβεβαιώνουν την αίσθηση.

Ιδανική ευκαιρία θα σκεφτεί κανείς για μία πραγματεία πάνω στην εύθραυστη φύση εννοιών όπως «ηρωισμός» και «καθήκον», τις λεπτές ψυχολογικές ισορροπίες σε στιγμές έντασης, το βάρος της αποδοχή ενός ψέματος που καταλήγει να εκλαμβάνεται ως αλήθεια. Δυστυχώς η όλη προσέγγιση, τόσο σεναριακά όσο και σκηνοθετικά, αποφεύγει αγχωμένα κάθε δύσκολη διασταύρωση και όλα τα ψυχογραφικά παρακλάδια μένουν κάπως κουτσουρεμένα και εν τέλει γυμνά. Το κυριότερο πρόβλημα εντοπίζεται στην αποτυχημένη ή έστω ημιτελή σύνδεση του «πριν» και του «μετά». Τα παρελθοντικά γεγονότα έχουν υποτίθεται τον ρόλο του καταλύτη σε παροντικό χρόνο, σαν μία μόνιμη ανοιχτή πληγή που δεν σε αφήνει να αγιάσεις. Η επικοινωνία όμως των ηρώων με τους αλλοτινούς τους εαυτούς είναι άνευρη και η τωρινή τους μελαγχολία μοιάζει λίγο ασυμβίβαστη με τις τότε επιλογές και ενέργειές τους. Παρόλο που οι στιγμές έντασης (όπως η πολύ στιβαρή σκηνή στη γυναικολογική εξέταση) και ο ρυθμός δεν λείπουν, η ταινία χάνει ανάσες στο τέλος της κούρσας και δεν τερματίζει καν. Ακόμη και όταν η πλοκή χτίζει ιδανικές αφορμές για μετωπικές συγκρούσεις, η ψυχή της ταινίας μοιάζει να σφυρίζει αδιάφορα. Η κορύφωση μας ρίχνει στο καναβάτσο κουρασμένους, όχι όμως επειδή μας εξάντλησε από σασπένς και mind games αλλά επειδή κατέφυγε στην υπερβολή για να καλύψει την αδράνεια που προηγήθηκε στις κρίσιμες στιγμές.

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Τύπος της Θεσσαλονίκης».

Δείτε το τρέιλερ:




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑
  • CineDogs TV

  • Γιώργος Παπαδημητρίου

  • CineDogs Supporters

  • Cinedogs Opinions

    Βγήκαν, λοιπόν, στις αίθουσες, οι «Νεκροί» του Τζιμ Τζάρμους. Ευκαιρία να μάθουμε την άποψή σας! Ποια είναι η αγαπημένη σας ταινία μυθοπλασίας του πρίγκιπα του coolness;
  • FB Cinedogs

  • Latest