Reviews Rear Window

14 Σεπτεμβρίου 2017 |

0

Rear Window

Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ

Παίζουν: Τζέιμς Στιούαρτ, Γκρέις Κέλι, Θέλμα Ρίτερ, Γουέντελ Κόρι

Διάρκεια: 112’

Μεταφρασμένος τίτλος: «Σιωπηλός μάρτυρας»

Ο Τζέιμς Στιούαρτ είναι ένας ριψοκίνδυνος φωτορεπόρτερ, ο οποίος έχει υποχρεωθεί σε προσωρινή αναγκαστική αποχή από την μποέμικη ζωή του. Έχει το πόδι του στον γύψο, βρίσκεται ακινητοποιημένος σε αναπηρικό καροτσάκι και σκοτώνει την ώρα του παρατηρώντας τους γείτονες με τα κυάλια του. Για να είμαστε πιο ειλικρινείς, δεν τους παρατηρεί, τους κατασκοπεύει με λαιμαργία και αδιακρισία. Και υπογείως λαχταρά για ολίγη έξαψη, ακόμη κι αν αυτή έγκειται στην παρακολούθηση ενός φονικού. Είναι η μεθαδόνη του για όσο διαρκεί η στέρηση από τη δράση, το αληθινό του ναρκωτικό. Το ανθρώπινο βλέμμα είναι αδηφάγο, είναι σαρκοβόρο, είναι μία δίοδος για τα κανιβαλιστικά ένστικτα της ψυχής που μπλοκάρει το μυαλό.

Η αυλή του κεντρικού ήρωα μετατρέπεται σε οθόνη, όπου ο ίδιος σταδιακά σκηνοθετεί και προβάλει τις σκέψεις και τα αισθήματά του. Ο ήρωάς μας θα δει μέσα από τα κυάλια του όλες του τις φοβίες, όλα όσα τον τρομάζουν και τον καθηλώνουν ψυχικά, παρά σωματικά. Τη μίζερη ζωή, τον συμβιβασμό, την απουσία αληθινού δεσίματος μεταξύ των ανθρώπων. Οθόνη μέσα στην οθόνη, οπότε σινεμά μέσα στο σινεμά και πρώτη ευθεία σύνδεση με την ψυχολογία του θεατή. Μέσα στη σκοτεινή αίθουσα, είμαστε αγκυροβολημένοι στις θέσεις μας και δεν το κουνάμε ρούπι. Εστιάζουμε το βλέμμα μας προς μία μόνο κατεύθυνση και οι φόβοι και οι ανησυχίες μας χρωματίζουν τα όσα βλέπουμε επί της οθόνης. Η κινηματογραφική αίθουσα είναι μία πλατωνική σπηλιά, στην οποία βυθιζόμαστε οικειοθελώς, στρέφοντας το νου και την καρδιά μας προς το εκτυφλωτικό φως της οθόνης. Αντικρίζουμε μία όψη του κόσμου, που υφίσταται μονάχα ως ψέμα και ονειροπόληση. Η πλατωνική Ιδέα βρίσκει εφαρμογή σε 24 καρέ που εκσφενδόνιζονται μπροστά μας κάθε δευτερόλεπτο.

Rear Window 2

Ο Τζέιμς Στιούαρτ έχει και μία μνηστή, την πανέμορφη Γκρέις Κέλι. Μια ομορφιά όμως κάπως απρόσιτη, μακρινή και ανέγγιχτη. Σαν ένα σπάνιο λουλούδι που δεν έχεις τη δυνατότητα να το κόψεις και να το μυρίσεις, αλλά μονάχα να το θαυμάσεις ως έκθεμα. Η μνηστή του τον συμπαρπάζει ως εικόνα, αλλά δεν τον διεγείρει ως οντότητα. Ο σεξουαλικός υπανιγμός είναι σαφής, αν και πνιχτός. Η αληθινή αναπηρία του πρωταγωνιστή είναι η έλλειψη ενστικτώδους επικοινωνίας και επαφής, σαρκικής και ψυχικής. Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ φρόντιζε πάντοτε να κλείνει παιχνιδιάρικα και πονηρά το μάτι στον θεατή. Διφορούμενα υπονοούμενα προς πάσα κατεύθυνση και μία υποδόρια μάχη μεταξύ των δύο φύλων, όπου κερδίζει τελικά ο πιο ισχυρός: η γυναίκα. Ο άνδρας της ιστορίας είναι ανήμπορος να μετακινηθεί και να «λειτουργήσει» με τον οποιοδήποτε τρόπο. Η γυναίκα της ιστορίας παίρνει την κατάσταση στα χέρια της, αλλάζει ραγδαία τη συμπεριφορά της, τον εκπλήσσει και εν τέλει τον σαγηνεύει. Η ζωή μαζί της ίσως να είναι κι αυτή μία περιπέτεια, σκέφτεται ο αφελής σακατεμένος. Μπείτε στον κόπο να προσέξετε όμως την τελευταία σκηνή. Τώρα που το θήραμα πιάστηκε στον ιστό, δεν υπάρχει κανένας λόγος να προσποιείται ο κυνηγός για να το δελεάσει. Το αληθινό θρίλερ ξεκινά μετά το χάπυ εντ. Το σασπένς δεν είναι μία κατά παραγγελία κρούση κάποιου κώδωνα κινδύνου, είναι μία περιπαικτική υπενθύμιση του πανταχού παρόντος και ατέρμονου υπαρξιακού angst.

Rear Window 3

Υπήρχε και ένας φόνος βέβαια, τον ξεχάσαμε αυτόν. Ή μήπως δεν συνέβη ποτέ και ο αυτόπτης μάρτυρας τον επινόησε; Ποιος μπορεί να πει με σιγουριά σε αυτό το ανελέητο παιχνίδι γάτας και ποντικιού, στο οποίο εμείς οι θεατές έχουμε ζητήσει να λάβουμε τη θέση του ανίσχυρου; Το σινεμά σίγουρα δεν μπορεί να δώσει απαντήσεις, αφού αυτό ευθύνεται για την όλη απορία. Είναι η τέχνη της ψευδαίσθησης, είναι μία βιομηχανία όμορφων ψεμάτων, είναι μία πλάγια σύνδεση μεταξύ πραγματικότητας και επιθυμιών. Αναλογία δεύτερη προς τον θεατή μιας ταινίας. Είμαστε κι εμείς «ευνουχισμένοι» και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να αφεθούμε στον σκηνοθέτη. Ενδέχεται να μας λέει την αλήθεια, ενδέχεται να μας παραπλάνησε, ενδέχεται να μας αποπλάνησε με τα κόλπα και τις τεχνικές του. Όπως και να έχει, δεν είμασταν σε θέση να προβάλλουμε καμία αντίσταση. 




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑