In the Mood for Love

Σκηνοθεσία: Γουόνγκ Καρ-Γουάι

Παίζουν: Τόνι Λεούνγκ, Μάγκι Τσεούνγκ 

Διάρκεια: 98′

Ένας άνδρας και μια γυναίκα, στο πολύβουο Χονγκ Κονγκ του 1962, νοικιάζουν διπλανά δωμάτια σε ένα πολυσύχναστο κτήριο. Διασταυρώνονται στις σκάλες, στην είσοδο, στους διαδρόμους, σε γωνίες και στροφές, συγκρούονται μετωπικά αλλά φρενάρουν ακριβώς την ύστατη στιγμή. Ακουμπούν πλάι πλάι σε τοίχους, περπατούν δίπλα δίπλα σε μοναχικούς δρόμους. Δειπνούν αντικριστά σε εστιατόρια για σαραβαλιασμένες καρδιές.

Φαντασιώνονται ο ένας τον άλλο, σε ένα σύννεφο μοναξιάς και λαχτάρας. Ρεμβάζουν θλιμμένα σε δωμάτια που στάζουν χρώμα από κάθε τοίχο και έπιπλο. Ξεπροβάλλουν μέσα από δαχτυλίδια καπνού, λούζονται κάτω από την πορφύρα των λαμπατέρ και την ώχρα των φαναριών του δρόμου. Ψιθυρίζουν τον δικό τους κώδικα συνενοχής, στις άκρες των πεζοδρομίων, στα χασομέρια και στις εσοχές της καθημερινότητας.

Η εκατέρωθεν Ερωτική επιθυμία τους πλημμυρίζει τον χώρο. Γεμίζει κάθε κενό διάστημα σιωπής ή περισυλλογής. Τραντάζει τα βλέμματά τους, υγραίνει τα μάτια τους, μετατρέπει τα ελάχιστα εκατοστά απόστασης σε ναρκοπέδιο δίψας και προσμονής. Οι δύο εραστές δεν έχουν ποτέ αγγίξει ο ένας τον άλλο, αλλά (ή μάλλον «εξ ου» και όχι «αλλά») ο πόθος τους είναι κατακλυσμιαίος, αγιάτρευτος, αυθεντικά ανόθευτος.

Περικυκλωμένοι από σμήνη ανθρώπων, παγιδευμένοι μέσα σε ένα ιστό από παραγεμισμένα κάδρα, οι δύο ορκισμένοι -αλλά παντοτινά απόμακροι- εραστές απεικόνιζονται μονίμως εντός ενός ασφυκτικού περιγράμματος. Σκιές από κάγκελα, αντικείμενα, πόρτες, τοίχοι που λειτουργούν ως μια αδιόρατη περίφραξη, μια αδικαιολόγητη ντροπή, μια νοητή φυλακή του μυαλού.

Ένα πλαίσιο που τους ορίζει και τους συμπιέζει, η ατελείωτη καταπίεση των ορμών, το βάρος του άρρητου μυστικού, ο πανίσχυρος γόρδιος δεσμός που τους έχει ενώσει δια παντός, την ίδια ακριβώς στιγμή που τους ορθώνει μια αιώνια απαγόρευση: θα είναι δίπλα, αλλά ποτέ μαζί, καταδικασμένοι να παραμείνουν δύο λειψές μονάδες χωρίς ποτέ να γίνουν ένα.

Ο Τσόου (Τόνι Λεούνγκ) και η Σου (Μάγκι Τσεούνγκ) είναι δύο σιαμαίες προδομένες ψυχές. Οι σύζυγοί τους έχουν συνάψει παράνομο δεσμό και η κοινή οδύνη συρράπτει τις καρδιές τους. Οι δύο σύζυγοι δεν θα εμφανιστούν ποτέ επί της οθόνης. Η μοίρα τους είναι κοινότοπη, χιλιοειπωμένη, προβλέψιμη, χειροπιαστή και προσβάσιμη.

Αντιθέτως, οι δύο απατημένοι είναι που θα διαβούν τον δύσβατο δρόμο. Ο Γουόνγκ Καρ-Γουάι δεν επιδιώκει την ψυχολογική μας ταύτιση με ένα φλεγόμενο πάθος, αλλά αποζητά μια τρυφερή επίδειξη ενσυναίσθησης σε μια φλόγα που προσπαθεί να ανάψει με βρεμένο σπίρτο.

Οι δύο λαβωμένοι ήρωες υποβάλλονται οικειοθελώς στο πιο περιπαικτικό μαρτύριο. Σκαλίζουν την ανοιχτή πληγή, εφευρίσκουν τη σκληρή ειλικρίνεια που έχουν στερηθεί. Υιοθετούν τους ρόλους των θυτών, ευτελίζοντας τα θύματα, αυτομαστιγώνονται γελώντας σαρκαστικά σε βάρος του εαυτού τους.

Και δένουν χειροπόδαρα τον έρωτά τους, δηλώνοντας υποταγή σε έναν όρκο που στην πραγματικότητα δεν έχει πάρει κανείς από τους δύο. Ο χρόνος γλιστρά από τα χέρια και κανείς εκ των δύο δεν βρίσκει το κουράγιο να εκφράσει τη λυτρωτική διαφωνία, πειθαρχώντας σε μια εντολή που δεν δόθηκε ποτέ.

Το In the Mood for Love περιδιαβαίνει την αχαρτογράφητη έρημο του ανείπωτου και πιστοποιεί ότι οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες είναι αναγκασμένες να επιβιώνουν στο διηνεκές. Όχι ακριβώς ολοζώντανες και παλλόμενες, αλλά απέθαντες, αχνές θύμισες μιας ευτυχίας που υπονοήθηκε και μελετήθηκε τόσο επίπονα που είναι πλέον αδύνατον να καταστεί αληθινή. Οι φωτισμοί που θαρρείς βαλσαμώνουν την αμηχανία και πολλαπλασιάζουν τη στιγμή που περνά και χάνεται ανεπιστρεπτί.

Τα κάδρα του Κρίστοφερ Ντόιλ που λιώνουν, σαστίζουν και τρεμοπαίζουν. Οι μελωδίες του Νατ Κινγκ Κόουλ, ο φετιχισμός των σημαδιών και των αντικειμένων, το αποτύπωμα του κραγιόν σε ένα τσιγάρο, οι φλοράλ πανδαισίες και τα αυτοκρατορικής θλίψης χτενίσματα της Μάγκι, η ισιωμένη γραβάτα και η αψεγάδιαστη χωρίστρα του Τόνι, η βροχή που κατοικεί στις ψυχές των ηρώων, ο αλύτρωτα νοσταλγικός πλανήτης ενός σπουδαίου σκηνοθέτη, στην ίσως πιο αψεγάδιαστη εκδοχή του.




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑
  • CineDogs TV

  • Γιώργος Παπαδημητρίου

  • CineDogs Supporters

  • Cinedogs Opinions

    Τα "Παράσιτα" του Μπονγκ Τζουν-χο βγαίνουν στις αίθουσες και εμείς θέλουμε να μάθουμε. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας Χρυσός Φοίνικας την τελευταίας 5ετίας;
  • FB Cinedogs

  • Latest