Reviews Carlito’s Way

12 Σεπτεμβρίου 2019 |

0

Carlito’s Way

Σκηνοθεσία: Μπράιαν Ντε Πάλμα

Παίζουν: Αλ Πατσίνο, Σον Πεν, Τζόν Λεγκιζάμο

Διάρκεια: 144′

Μια δεκαετία μετά τον Σημαδεμένο, οι δρόμοι των Μπράιαν Ντε Πάλμα και Αλ Πατσίνο διασταυρώθηκαν ξανά. Με το Carlito’s Way να επιτελεί μια αποστολή που ξεπερνά έναν οριστικό αποχαιρετισμό στα όπλα μιας αχαλίνωτης εποχής: είναι μια νεκρική πομπή που κουβαλά το φέρετρο μιας ολόκληρης κοσμοθεωρίας, μια ομολογία εσφαλμένης πιστής απέναντι στο καταστατικό της βίας και της απληστίας.

Αυτό το φιλμικό ρέκβιεμ απλώνεται, όπως και το Scarface, σε ένα καμβά μεγάλων διαστάσεων, που δεν προσπαθεί όμως αποτυπώσει ένα bigger than life κρεσέντο, αλλά να συμπυκνώσει το καταστάλαγμα σοφίας μιας ζωής εκτός ορίων. Και λαμβάνει τη μορφή ενός ενδοσκοπικού απολογισμού, ενός αναπολογητικού χαμόγελου πικρίας για νεανικές αμαρτίες που παιδεύουσι μετανοημένους μεσήλικες.

Ο Καρλίτο Μπριγκάντε μας πρωτοσυστήνεται σε μια ακροαματική διαδικασία που θα τον απαλλάξει από μια ποινή κάθειρξης 30 ετών, μετά από μόλις πέντε χρόνια στη φυλακή, χάρη σε ένα δικονομικό αστερίσκο που έχει ξεθάψει και αξιοποιήσει ο αμοραλιστής και γλοιώδης δικηγόρος του (τον υποδύεται υποδειγματικά ο Σον Πεν, ο οποίος διαθέτει και μια κόμη ολίγον πιο εξωφρενική και από αυτή του Χαβιέρ Μπαρδέμ στο Νo Country for Old Men).

Εκ πρώτης όψεως, ο Καρλίτο δείχνει να κινείται στα μονοπάτια του Τόνι Μοντάνα, όντας απλώς μια ολίγον πιο «ώριμη» εκδοχή του: ένας φιγουρατζής καθ’ έξη εγκληματίας, που νιώθει άτρωτος και κομπάζει στα μούτρα ενός κόσμου που νιώθει ότι του ανήκει. Κι όμως, η παλλινόστησή του στους δρόμους και τις γειτονιές όπου έκοβε κι έραβε στα glory days του, μας αποκαλύπτει ένα άλλο πρόσωπο.

Ο Πατσίνο αποπνέει μια διαρκή λύπη, μια ασίγαστη πίκρα, μέσα από το συνεχώς τρεμάμενο βλέμμα του, τον σκυφτό του σβέρκο, τις κοφτές του ανάσες, την ανήσυχη στάση σώματος, τα καλοζυγισμένα του λόγια (που έρχονται σε εντυπωσιακή αντίθεση με τα πατροπαράδοτα method acting ξεσπάσματα του παρελθόντος). Οδηγός της πλοκής είναι το μελαγχολικό του voice over που ανατρέχει στις σκέψεις, τα διλήμματα, τις αποφάσεις του, και καλύπτει το αβέβαιο παρόν με ένα πέπλο ασήκωτου παρελθόντος. Ο Καρλίτο είναι λίγο πιο καλός απ’ όσο φανερώνουν οι πράξεις του και λίγο πιο κακός απ’ όσο μαρτυρούν οι προθέσεις του.

Είναι, πάνω απ’ όλα, συμφιλιωμένος με τα όσα έπραξε, χωρίς να μετανιώνει γλυκανάλατα ή ενοχικά, όντας παράλληλα αποφασισμένος να δώσει μια εξ ορισμού άνιση μάχη απέναντι στην αναπόδραστη μοίρα του. Όσο κι αν πασχίσει να ξεφύγει, όσο κι αν μονολογεί ότι νιώθει πλέον ξένος προς το όλο σκηνικό στο οποίο κάποτε μεγαλουργούσε, η θηλιά παραείναι σφιχτή κι έχει άπειρους κόμπους. Ο Καρλίτο κοίταξε την άβυσσο και του αυτή του ανταπέδωσε το βλέμμα πολύ καιρό πριν, πλέον είναι αργά για μεσοβέζικες μετάνοιες στον καθρέφτη.

Η Νέμεσις του Καρλίτο παίρνει σάρκα και οστά στα πρόσωπα του χυδαίου δικηγόρου του και του κακομαθημένου new kid on the block που νομίζει πως έχει τον κόσμο στα πόδια του (ο Μπένι Μπλάνκο από το Μπρονξ, που τον υποδύεται ο Τζον Λεγκιζάμο), αλλά επί της ουσίας φωλιάζει στον ίδιο τον Καρλίτο. Ο χαρακτήρας του ανθρώπου είναι ο δαίμονάς του, όπως έλεγε ο Ηράκλειτος, και ο Καρλίτο, όσο κι αν θέλει να αλλάξει σελίδα, δεν μπορεί παρά να μείνει πιστός στον κώδικα τιμής που δεν του επιτρέπει να αφήσει μια χάρη χωρίς ανταπόδοση.

Αυτή η εμμονή της ακεραιότητας είναι που θα θέσει σε κίνηση τους μηχανισμούς του αναπόφευκτου ριζικού. Ενός ριζικού που θα ολοκληρωθεί ακριβώς τη στιγμή που ο πλανεμένος (ή και όχι τόσο πλανεμένος εν τέλει, αφού κατά βάθος γνωρίζει την επώδυνη μοίρα του, αλλά βαδίζει με άλματα προς αυτή) ήρωας γουρλώνει τα μάτια του μπροστά στην αναπάντεχη, αλλά τόσο φευγαλέα, θέα του παραδείσου. Οι σφαίρες του Μπένι Μπλάνκο, ο οποίος λειτουργεί ως ανάσυρση του παρελθόντος του Καρλίτο, απλώς θα επικυρώσουν αυτό που ψυχανεμιζόμασταν ήδη: ο ήρωάς μας ήταν ήδη προ πολλού νεκρός.




Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to Top ↑
  • CineDogs TV

  • Γιώργος Παπαδημητρίου

  • CineDogs Supporters

  • Cinedogs Opinions

    Τα "Παράσιτα" του Μπονγκ Τζουν-χο βγαίνουν στις αίθουσες και εμείς θέλουμε να μάθουμε. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας Χρυσός Φοίνικας την τελευταίας 5ετίας;
  • FB Cinedogs

  • Latest